Norrbotten

Foto: Roger Lundqvist

Småviltjakt i Kalix

Tisdagen 21 september bjöd på helt vindstilla väderlek, lite dimma och några plusgrader när Jägareförbundets ”Jakt för alla" på Sveaskogs jaktområde Tjuvbäcken utanför Morjärv gick av stapeln. Huvudarrangör var Jägareförbundet Kalix med Tage Karlsson i spetsen och målgrupp för dagen var Jägarförbundets prioriterade grupper där bland annat blivande och nyexaminerade jägare deltog.

Foto: Roger Lundqvist

2016-09-26

I centrum stod hundförarna Hasse Eriksson och Axel Norberg med finnstövartikarna, tillika systrarna Elsa och Leja samt Anders Morin med finnstövarhanen tillika rävhunden Otto och Lars Berg med beagletiken Vera.

Deltagarna fördelades med hundförarna och gav sig av till sina delområden. Först timmen förflöt i lugnets tecken när till slut Anders Morin kunde meddela på jaktradion att Otto hade räv på fötterna! I samma veva drog Elsa igång en hare som buktade fint runt såten, haren hade dessutom den goda egenskapen att visa sig flera gånger för jägarna vilket ökade spänningen avsevärt.

-          Det här var riktigt kul!! Jag har varit med och jagat älg tidigare men jakt med drivande hund var verkligen roligt och mer action, var deltagaren Simon Wikbergs spontana kommentar om jakten.

Simon fick ett läge på haren men, hade den mycket goda jägaregenskapen att avstå skott då läget inte var det bästa och avståndet i längsta laget.

Vad hände sedan då? Jo haren fälldes av en grannpassare och laget samlades och fick en genomgång av urtagning och hantering. I samma veva drev både finnstövaren Leja och beaglen Vera varsin hare för fullt, där facit blev ytterligare en hare fälld denna gång för Vera.

Sammantaget en mycket lyckad dag där Jägareförbundet Norrbotten vill rikta ett jättetack till Sveaskog för markupplåtelsen, Kalix Naturbruksgymnasium för mat och tillagning, Norrbottens Stövarklubb och Norrbottens beagleklubb för duktiga hundar och sist men inte minst Jägareförbundet Kalix!

Roger Lundqvist, jaktvårdskonsulent