Norrbotten

Foto: Henrik Lindvall

Klappjakten i Ersnäs

Söndagen den 20 november samlades ett entusiastiskt gäng nyblivna jägare för klappjakt på räv i Ersnäs. Arrangör för klappjakten var viltvårdsgruppen i Ersnäs med jaktledaren Jonas Seger och Jägareförbundet i Luleå.

Rasmus Nordqvist, Susanna Andersson, Elin Seger, Joel Salomonson

2016-11-21

Klappjakterna för etablerade och nyblivna jägare i Ersnäs är omtalade för att bjuda på många skottillfällen och för att de är välarrangerade. En viss förväntan kan därför anas bland jägarna under samlingen i gryningsljuset vid Ersnäs skola.

Vid genomgången får vi veta att fyra såter ska jagas och att deltagarna växelvis ska stå som passkytt och gå i drevkedja. Jonas Seger påtalar vikten av säkerhet vid skott och vapenhantering samt etiken vid jaktskott. Jägarna ska inte förorsaka viltet onödigt lidande.

Vi går med 40 meters lucka, klappar och hoar. Det gäller att gå i lagom högt tempo och ha koll på kamraterna i drevkedjan så att vi håller en jämn linje. En orange mössa till höger och en gul väst uppe till vänster är mina riktmärken. Signalfärgerna skiljer kamraterna från tallbarr och trädstammar. Föret är inte till vår fördel idag, snöblandat regn och minusgrader har förvandlat marken till ett knäckebrödstäcke. För drevkedjan spelar det mindre roll men för passkyttarna kan en obekväm ställning, där man behöver flytta foten med ett litet "fras" som följd, vara skillnaden mellan att skjuta eller inte skjuta en räv. Plötsligt brakar det till och kamraterna längre ner i drevkedjan skymtar bakhasen av ett större djur. - Det kom en älgko med kalv och en tjur på nära håll, lite väl spännande konstaterar passkytten Andreas Wälitalo vid samlingen efteråt.

Elin Seger laddar bössan på pass

Vi går ytterligare en såt och sedan är det paus med korvgrillning och kokkaffe över öppen eld. Jakthistorierna är många, det pratas älgjakt, toppfågeljakt och inte minst predatorjakt likt den jägarna genomför idag. Sistnämnda är viktigt ur ett viltvårdsperspektiv. Räv och mård går hårt åt sällsynta fågelarter, skogshönsen och haren som här uppe i norr dessutom drabbats av harpesten med en kraftigt decimerad stam som följd. Den unga jägaren Joel Salomonson berättar att skogshönsobservationerna är fler på hemmamarken tack vare framgångsrik jakt på räv och mård. Jag frågar kamratgänget med Joel, Elin Seger, Rasmus Nordqvist och Susanna Andersson vad de jagar och vad de vill jaga i framtiden. Svaret är fågel och älg. - Jag vill jaga älg för köttets skull säger Elin. Framtidens jägare är medvetna om vikten av en sund kosthållning och förstår att ta tillvara den klimatsmarta naturresurs som viltkött är.

Det är dags för tredje såten och jägarna som passat går nu i drevkedjan. Vi klappar och hoar oss igenom ett kuperat hedlandsområde, färska spår av ko och kalv syns även här. När vi når passkedjan får vi höra om hur duon sökte sig ur såten mellan passkyttarna vilket även en räv gjorde denna gång. Den unga skytten lät räven passera då avståndet var utom hagelhåll vilket är ett tecken på mycket gott omdöme.

Lucas och Per-Erik Mattsson

Den sista såten bjuder inget skottillfälle men skytten i flanken ser två rävar som finner det för gott att bryta sig ur över ett fält. Passkyttarna gör patron ur och vi samlas kort för några ord innan avfärd hemåt.

Far och son, Per-Erik och Lucas Mattsson som tog jägarexamen förra året summerar dagen. - Jag tycker att det var en trevlig och omväxlande jakt genom att både passa och gå, det blir ju som i etapper säger Per-Erik. - Det gav mersmak så nu är man ännu mer sugen på att jaga räv fyller Lucas i.

Jag kan inte annat än hålla med. En händelserik dag med observationer av älg, räv och hare. Visserligen avlossades inga skott men det är en del av tjusningen med jakt generellt, ibland har man tur och ibland inte.

Nästa år kommer en ny klappjakt.

Text och foto / Henrik Lindvall