Norrbotten

Vad gör man med en vit älg?

Under sommaren/hösten har vi fått in två uppgifter om vita älgar i länet, en i Haparanda och nu en i Pajala. Bägge var kalvar och i all fall den i Pajala verkar ha varit en typisk albinoälg. Frågan är hur du som jägare skulle agera? Skulle du göra som Staffan Wassikaoja? Läs berättelsen nedan och fundera.

2017-10-20

--------------

Staffan Wassikkaoja var med om en märklig händelse under älgjakt i berget Puistisvaara i Pajala kommun. Det hela började med att hans Östsibiriska Laika Arcka fick upp älg och ställer dem ganska omgående. Staffan som är en van jägare smög sig in på ståndskallet och på 30 m avstånd ser han älgarna. En ko med tvilling kalvar men han ser också att en av kalvarna är en helvit älg, länge följer han dem innan han får skottläge på den normalfärgade kalven och med ett välriktat skott så faller den till marken. Kon rusar iväg men den vita kalven står kvar och titta på Staffan och istället för att följa med kon så kommer den emot honom så nära som på 5 m och då ser Staffan att den har tydligt röda ögon. Kalven blir stående några sekunder innan den springer iväg i samma riktning som kon.

”jag har jagat i 35 år men aldrig tidigare sett någon vit älg och att få uppleva det var en riktigt häftig upplevelse.” säger en mäkta berörd Staffan.

---------

I andra delar av landet finns områden där vita älgar (som är vita utan att vara albino) är relativt vanliga. Är det rätt eller fel att spara dessa felfärgade individer? Hur ska vi som jägare agera om vi stöter på vita älgar under jakten? Kanske en fråga för senhöstens älgprat runt jakteldarna i länet.

Tack för tips och berättelse Krister Lindberg. Finns det fler möten med vita älgar ilänet är vi intresserade att ta del av rapporter och självklart också bilder och filmer.

/ Björn Sundgren