Norrbotten

Vård i det vilda - första hjälpen för jägare och hund

Om du vill veta mer om hur du tar hand om de skador som kan drabba människor och hund i skog och mark så är det här kursen för dig. Utbildningen avser öka kunskapen och jägarens tilltro till sin egen förmåga och på så sätt kan jaktlaget skapa förutsättningar för en tryggare och säkrare jakt, oberoende av tid eller plats.

2018-01-11

Ort: Datum:
Kalix  24/2
Arvidsjaur   20/5
Jokkmokk  20/5
Piteå   27/5
Kiruna 12/8
Älvsbyn 12/8

Krav:
Medlemskap i Svenska Jägareförbundet

Längd:
7 timmar med fokus på praktiska övningar

Kursavgift:
1495 kr, kostnader för kaffe och mat tillkommer. Inkluderar utbildning, specialanpassad sjukvårdsutrustning, godkänd HLR-utbildning och handbok. Sjukvårdsutrustningen innehåller bland annat ett hemostatiskt förband. Det är ett unikt förband innehållande ämnen som snabbare kan stoppa kraftiga blödningar.

Syfte:
Att utöka den enskildes kunskap och därmed viljan att göra något när det krävs för att på så sätt bli en värdefull tillgång i jaktlaget men även i samhället.

Mål:
Efter genomförd utbildning skall deltagaren ha grundläggande kunskaper och färdigheter i:

• Människans anatomi
  • Hundens anatomi
  • Känna till de vanligaste skadorna för människa respektive hund
  • Kunna utföra de åtgärder som är kopplade till de vanligaste skadorna
  • Behärska det material som finns i sjukvårdsutrustningen
  • Undersökning av, samt förbandsläggning på hund och människa
    samt godkänd utbildning i hjärt-lungräddning, HLR

Anmälan till: www.vardidetvilda.se

För mer information: