bakgrund

Norrbotten

Foto: Göran Ekström

Björnjakt i Norrbotten 2018

Länsstyrelsen har beslutat om jakt på 16 björnar i Norrbotten till hösten. 3 stycken får fällas inom kustkommunerna Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda. Övriga länet får en kvot på 13 björnar.

2018-06-29

Beslutet innehåller en del positiva delar. Främst är förstås att björnjakten, om än i liten skala, åter blir tillgänglig för jägarna i Norrbotten.

Efter långt och enträget arbete av Jägareförbundet höjs nu också antalet patroner som får laddas i en halvautomat. Nu får man använda en halvautomat med ett magasin med fem patroner.

Åteljakt är tillåtet men tyvärr kvarstår en del obegripliga regler runt detta. Bland annat sägs att upptag av björnspår med hjälp av hund vid åtel inte är tillåtet. Vad som egenltligen menas och hur detta ska kontrolleras är fortfarande inte klargjort och inte heller syftet med denna begränsning.

Jakten inleds som vanligt den 21 augusti och avslutas nedanför odlingsgränsen den15 oktober. Även i år innebär beslutet att de som jagar ovan odlingsgränsen får avsluta sin jakt redan den 30 september även om det skulle finnas björnar kvar på tilldelningen.

För de som ska jaga björn är det viktigt att läsa igenom hela beslutet. LÄS BESLUTET HÄR!