Norrbotten

Foto: Länsstyrelsen BD

Får du rovdjursbilder på din viltkamera?

2018-12-19

Det är numera helt lagligt att nyttja viltkameror för att få kunskap om vad som rör sig i skogarna. Denna möjlighet gör självklart att vår kunskap om viltet kan komma att bli mycket bättre vad gäller var de finns och hur de rör sig. Även om tillståndsplikten är borta finns ändå några saker att tänka på. Läs gärna informationen på Naturvårdsverkets hemsida för att göra allt rätt: https://www.naturvardsverket.se/regler-viltkamera

När det gäller de stora rovdjuren kan denna möjlighet klart förbättra möjligheten att se förekomst och eventuella föryngringar. Detta kommer att bli en stor hjälp i kommande inventeringsarbete.

Men hur gör vi detta på ett någorlunda strukturerat sätt?

För Norrbottens del har länsstyrelsen skapat en mailadress dit man kan skicka kamerabilder på de stora rovdjuren (björn, lo, järv och varg). Vill du så skicka dessa till fotoarkiv.norrbotten@lansstyrelsen.se. Alla bilder på stora rovdjur är av intresse men skicka dem helst inom tre veckor from bilden har tagits. Viltkamerans datum- och tidsstämpel ska finnas med på bilden.

Självklart kan man också nyttja Skandobs och lägga inbilder på den sidan www.skandobs.se

Mer information om insamlande och inskickande av bilder hittar du HÄR!

/ Björn Sundgren