Norrbotten

Foto: Göran Ekström

Licensjakt på björn - ett krav från Jägareförbundet Norrbotten

Jägareförbundet Norrbotten har under många år arbetat intensivt för att förvaltningen av björn i länet ska ske genom licensjakt. Trots detta fortsätter den omfattande skyddsjakten på våren i sån omfattning av det hotar möjlighet till en seriös förvaltning av björn via kontrollerad licensjakt.

2021-05-26

Att det finns fog för skyddsjakt på enskilda individer av björn som orsakar problem för renskötseln är det ingen som tvekar på. Däremot verkar de nuvarande nivåerna på beviljade och genomförda skyddsjakter mer tyda på att man försöker reglera björnstammens numerär med skyddsjakt vilket helt strider mot syftet. Skyddsjakt ska tillgripas vid de enstaka tillfällen där det är absolut nödvändigt, reglering av stammens numerar ska ske på hösten under ordinarie jakt!

Jägareförbundet hävdar bestämt att behovet av skyddsjakt står i direkt koppling till björnstammens storlek i länet. Visserligen påverkar snösmältningen hur det ser ut enstaka år då sen snösmältning gör att man upptäcker spår och kan genomföra skyddsjakter på ett annat sätt än då snön smälter tidigt. Men att avliva runt 60 björnar under våren är inte acceptabelt.

Jägareförbundet Norrbotten har nu tillskrivit Länsstyrelsen inför årets beslut om björntilldelning och också påtalat den oro som finns runt om i länet över hur dagens skyddsjakter sker. Björnförvaltningen måste ha acceptans i länet. Det kan den få om stammen regleras via ordinarie jakt och skyddsjakterna hanteras och genomförs seriöst och kontrollerat.

Förtroendet för björnförvaltningen är avgörande för jägarna vilja att delta i det viktiga arbetet. Utan jägarnas deltagande i björnspillningsinventering och insamlande av björn-obs så kommer vi att famla i blindo vad gäller storleken och utvecklingen av björnstammen. Jägarna är ingen motpart eller särintresse i björnförvaltningen utan en grupp som är helt avgörande för att kunna bedriva en seriös förvaltning.

Jägareförbundet Norrbotten ser den kommande höstens björnspillningsinventering som ett avgörande verktyg att använda i den fortsatta diskussionen om björnförvaltningen. Utan fakta har vi dåliga argument i frågan och Länsstyrelsens olika funktioner måste inse jägarnas betydelse i denna fråga! För att förbättra förtroendet för förvaltningen ser vi det också som nödvändigt att vi i år får en reell licensjakt trots de höga nivåerna på skyddsjakt.

/ Björn Sundgren

- Läs skrivelsen om björnjakten här

- Länk till information om höstens inventering