Norrbotten

Foto: Magnus Hansson

Älgjaktstider Norrbotten 2021

Regeringen tog i våras beslut om nya jakttider. När det gäller älgjakt och Norrbotten är grunden att första jaktdag ändas till 1 september, oavsett vilken veckodag detta är. I grunden ska jakten sedan pågå till 31 januari med ett eventuellt uppehåll för brunsten

2021-07-06

Länsstyrelsen i Norrbotten valde i år att inte låta viltförvaltningsdelegationen ta det slutliga beslutet om jakttider utan invänta det datum då de nya jakttiderna formellt trädde i kraft den 1 juli.

Trots Jägareförbundets syn på behovet av ett fast beslutat brunstuppehåll, som övriga septemberlän har beslutat om, så valde Länsstyrelsen återigen att avstå från detta. Det blir nu alltså återigen upp till jägarna och jaktlagen att själva ta beslut om ett uppehåll i jakten under den mest intensiva brunstperioden i skiftet september/oktober.

Tidigare var längden på älgjakten fastlagd till "minst 70 dagar" med möjlighet till kortare tid ovan lappmarksgränsen. Detta ändrades med det nya beslutet. Nu ska jakten pågå till den 31 januari, men med möjlighet till upphåll för snö eller renskötsel ovan lappmarksgränsen. Här har Länsstyrelsen gjort tolkningen att uppehållet kan läggas från ett fast datum till jakttiden upphör, en tolkning som alla inblandade verkar nöjda med. Det innebär att länet ovan lappmarksgränsen får en kortare jakttid än vad många befarade. Jakt under den mörkaste vinterperioden är inte något som har efterfrågats!

Nedanstående jakttider är de som Länsstyrelsen har beslutat. Sen är det upp till jägarna och jaktlagen att avgöra när det av klimat och snöskäl är olämpligt att jaga älg nedanför lappmarksgränsen. Målsättningen bör fortsatt vara att huvuddelen av den tänkta avskjutningen ska ha klarats av under höstmånaderna.

Jakttider för älg under jaktåret 2021/2022

Länsstyrelsen beslutade om jakttiderna efter älg i Norrbottens län 1 juli 2021.

Licens- och älgskötselområden

Kommun

Jakttid efter älg

Kiruna kommun ovan odlingsgränsen