Norrbotten

Foto: Mostphotos

På lördag startar björnjakten – så blir det i Norrbotten

På lördag 21 augusti drar björnjakten igång och jakten pågår fram till 15 oktober, förutom ovanför odlingsgränsen i Norrbotten där jakten avslutas 30 september. Den överklagan mot licensjakten på björn i Norrbotten och Jämtland som lämnats in av Rovdjursföreningen och Jaktkritikerna har avslagits av förvaltningsrätten.

2021-08-20

I Norrbotten har länsstyrelsen tilldelat 20 björnar med hela länet som ett enda område. En av anledningarna till den sparsamma tilldelningen är den omfattande skyddsjakt som bedrivits under våren där minst 65 björnar avlivats.
- Från Jägareförbundet vill vi se en nyordning. Vi jobbar för att licensjakten under hösten ska vara det som reglerar stammen och inte en omfattande skyddsjakt under våren, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet i Luleå.
Mellan 21 augusti- 31 oktober ska dessutom björnstammen i Norrbotten inventeras genom insamling av björnspillning. Här har jägarna och alla andra som vistas i naturen en viktig uppgift. Det finns speciella insamlings-kit på en rad utlämningsställen i hela länet. Det går även bra att samla upp spillning i en vanligt påse tills man får tag i ett insamlings-kit.
- Detta är något vi jägare verkligen ska bidra med. I Jämtland och Västernorrland var björnspillningsinventeringen den direkta orsaken till de rekordstora tilldelningarna, fortsätter Björn Sundgren.
Nytt för i år är att hela Norrbotten är ett enda tilldelningsområde för björn vilket Jägareförbundet Norrbotten ser positivt på. För fälld eller påskjuten björn i Norrbotten gäller att anmäla på telefonnummer 010-22 55 771, knappval 2. Detta ska göras snarast, och senast klockan 21.00 samma dag.
För mer info: https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/djur/jakt-och-vilt/bjornjakt.html