Norrbotten

Johan Hägglund. Foto: Privat

Ny jaktvårdskonsulent i Luleå

Från 1 augusti är det åter full styrka vid Svenska Jägareförbundets kontor i Luleå. Ny jaktvårdskonsulent är Johan Hägglund, bördig från en mindre by utanför Skellefteå och nu boende i Ale utanför Luleå. Johan kommer utöver allmänna jaktliga frågor ha sina huvudsakliga arbetsområden inom ungdom, jägarexamen och skytte. Här nedan kommer lite mer om Johan Hägglund.

2022-08-16

Varför är du engagerad/jobbar i Jägareförbundet? Det passade bra att testa på något nytt och samtidigt få chansen till att arbeta med min stora passion i livet i jakten och samtidigt få fortsätta med att utbilda andra. Genom Jägareförbundet har jag själv fått ta del av intressanta och goda utbildningar så jag ser fram emot att själv få vara med och utveckla dessa utbildningar. En annan aspekt är även att få fler att ta del av den gemenskap som jägarsamhället faktiskt kan ge.

Vilka jaktliga frågor brinner du för? Ungdomsfrågor och nya jägares väg in i jakten är något jag särskilt brinner för så att fler ska få upp ögonen för vilken god gemenskap som finns här och även säkra jakten för framtida generationer. Sedan ligger hundjakten mig varmt om hjärtat så det är också något jag verkligen vill värna om för framtiden.

Vilken jaktform ägnar du dig helst åt? Jag är en ganska stor allätare av jaktformer men allra helst ägnar jag mig åt småviltsjakt med min beagle. Sedan är även älgjakten väldigt kul mycket tack vare den goda gemenskapen som finns där.

Vilka utmaningar står jakten inför? Det finns flera utmaningar men en utmaning är att trygga återväxten av nya jägare eftersom det idag kan vara svårt att få tag på jaktmark som ny jägare. Detta tillsammans med prylkostnader för en ny jägare gör det ofta lite svårare än det kanske borde vara.

Det visste ni inte om mig: Jag har jobbat som gymnasielärare och har under de två senaste åren varit en del av ett forskningsprojekt tillsammans med LTU med fokus på att använda sig av ungdomars medievanor i litteraturundervisningen på gymnasiet.