Norrbotten

Foto: Jonas Seger

Inbjudan till klappjakt i Ersnäs

Viltvårdgruppen i Ersnäs med Jonas Seger i spetsen anordnar återigen den årliga klappjakten. Unga och nya jägare prioriteras vid anmälan och max 20 deltagare. Man jagar räv, grävling och mård med hagelgevär, i några drev är även hare tillåten. Datum för jakten är lördag 12 november och samling sker 07.30 vid skolan i Ersnäs utanför Luleå. VIKTIGT att meddela om man kommer, så arrangören har koll på hur många det blir. Anmälan och mer info via mail. Jonas.seg68@gmail.com

2022-10-24

Arrangören tipsar om att alla tar med fika och något att grilla samt kläder efter väder, samt vapenlicens och statligt jaktkort.

Det är viktigt att ha god kommunikation så en jaktradio 155 mHz, med eller utan öronsnäcka ska tas med. Hagelskott i US. nr 2-3 är att rekommendera.

Om det är för mycket snö, eller allt för dåligt väder så har arrangören möjlighet att ställa in jakten.

Är du ung och är beroende av en fadder under uppsiktsjakt, så får du givetvis ta med en vuxen som har licens på vapnet du lånar.