bakgrund

Västerbotten

Rapportering i viltdata

Här finner du en lathund för hur du rapporterar älgobs i viltdata.

2013-09-19

Älgobs 2013 – Rapportera på webben.

Vi strävar efter att helt övergå till direkt rapportering av älgobs i viltdata för att få snabbare, enklare och billigare tillgång till fakta som gynnar älgförvaltningen. Vi vill därför uppmana de jaktområden som tidigare rapporterat via blankett att under årets jakt rapportera via www.viltdata.se

Via viltdata.se kan ni rapportera både er älgobs och avskjutning. Avskjutningen överförs sedan automatsikt till länsstyrelsen. På detta sätt slipper ni rapportera älg- och rovdjursobs på en sida och avskjutningen på en annan. Om ni trots detta ändå inte vill rapportera älgobsen via webben så bifogas fältblanketten för älg-och rovdjursobs, blanketten finns även att ladda ner och skriva ut via www.viltdata.se och rullgardinsmenyn för älgdatabasen (Bild 1).

Hur gör man?
Nedan finner ni en ingående beskrivning av hur man registrerar sig för rapportering i viltdata.När man registrerat sig får man tillgång till manualer för själva rapporteringen av älgobs och avskjutning.

Rapporteringen är väldigt enkel att genomföra så även de som har liten erfarenhet av att använda datorer klarar av att utföra rapporteringen.

Tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller funderingar.
Trevlig jakthöst!

Christer Zakrisson
christer.zakrisson@jagareforbundet.se
070-3300 648

Mikael Karlsson
mikael.karlsson@jagareforbundet.se
076-7766 031

Hans Eliasson
hans@anaset.net
070-3948 887

Manual för registrering av användare i viltdata (Finns även som pdf-fil längst ner på sidan)
Den som utsetts att ansvara för jaktområdets rapportering av älgobs samt avskjutning gör följande:

1. Kontakta genom e-post till vasterbotten@viltdata.se .  För att kunna registrera en användare i viltdata krävs det att denne innehar en e-post adress.

2. Uppge i meddelandet om jaktområdet tillhör ett älgskötselområde eller och i så fall vilket namn och områdesnummer älgskötselområdet har, samt vilket jaktlag som ni vill rapportera för. Områdesnumret (t.ex. 24-84-03-xxx) finner ni på licensutskicket från länsstyrelsen. Om jaktlaget tillhör ett älgskötselområde kan man även kontakta ansvariga för dessa för att få hjälp med registrering av användare i viltdata.
Om jaktområdet inte tillhör något älgskötselområde så uppger ni enbart områdesnummer och jaktlagsnamn. Uppge om möjligt även vem som står registrerad som kontaktperson för området hos länsstyrelsen.

3. När dessa uppgifter är inskickade kommer användaren att registreras i viltdata och ett e-post innehållande inloggningsuppgifter kommer att skickas tillbaka till användarens e-postadress. Bra att känna till är att det kan ta några dagar mellan det att man skickat in sina uppgifter tills det att man får sina inloggningsuppgifter. Vi försöker dock att registrera användarna och skicka ut inloggningsuppgifterna så fort vi kan.
4. När man fått sina inloggningsuppgifter går man in på www.viltdata.se. Därefter klickar man på en knapp som heter inloggning - älg som finns i vänstermarginalen på sidan.

5. Därefter kommer man till en sida där man fyller i sina inloggningsuppgifter och klickar på knappen Logga in!

6. Nu är ni inloggad och kan börja rapportera älgobs och avskjutning för ert jaktlag genom att klicka på endera knappen för älgobs eller knappen för avskjutning. Mer info om hur själva rapporteringen går till finner ni genom att klicka på de gröna frågetecknen (?) som finns i viltdata, eller i manualerna som du finner i viltdata under ”OM RAPPORTERING”

7. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor eller behöver hjälp. Kontaktuppgifterna finner ni längst ner på föregående sida. Lycka till!

Dokument