Jakttider - Svenska Jägareförbundet

Västerbotten

Jakttider

2019-02-19

I morgon, den 20:e februari kommer Viltförvaltningsdelegationen (VFD) att besluta om jakttider gällande älg. I anslutning till denna process kommer också brunstuppehållet att behandlas. Jägareförbundet beslutade under förbundsstämman i Kiruna den älgpolicy som ska förtydliga den gemensamma inriktning som förbundet skall ha inom jakt och viltförvaltning. Där står det specifikt att vi inte ska bedriva jakt under älgens brunstperiod. Detta grundar sig på etiska, biologiska och samhälleliga faktorer. Ett incitament för att vissa intressen vill slopa brunstuppehållet är för att öka måluppfyllnaden i länet. I en rapport som Jägareförbundet Västerbotten skrivit, visar det sig att man inte ökar måluppfyllnaden med slopat brunstuppehåll. Snarare har Västerbotten en högre måluppfyllnad än Norrbotten sett till ÄJO-planerna, det vill säga Älgskötsel- och licensområdenas avskjutningsmål. Läs mera om detta i länken till rapporten nedan.