Västerbotten

Älgjakt under extrema vinterförhållanden?

2021-01-25

Älgjakt under extrema vinterförhållanden?
Det är ordinarie jakttid på älg i stora delar av Västerbotten till den sista januari. Jägarförbundet Västerbotten har fått ta emot upprörda samtal och mejl från olika jaktlag och jägare, där man oroas att älgjakt pågår trots bland annat extremt snödjup.

Respekt för viltet
Ett absolut riktmärke för hur Svenska Jägareförbundet och också givetvis för Jägareförbundet Västerbotten, är respekten för viltet. Detta har vi diskuterat många gånger och etikfrågan är för oss i högsta grad prioriterad. Slutligen ankommer det på var och en jägare att ta detta ansvar. Tyvärr så har vi sett exempel på att det etiska förhållningssättet har fått stå tillbaka för någon annan, jag låter det vara osagt, prioritering.

Jägarna tar etiskt ansvar
Ett lysande exempel på för hur jägarna tar etiskt och moraliskt ansvar är hur medlemmarna i Jägareförbundet Sorsele agerade vid svaga isförhållanden för vandringsälgarna. Deras praktiska ”Rädda älgen”-ansvar är ett lysande föredöme för jägarna. Om alla levde upp till ett sånt förhållningssätt, skulle vare sig jägare eller allmänhet ha anledning att vara oroliga eller kritiska.

JÄGAREFÖRBUNDET VÄSTERBOTTEN

K G Abramsson