Mitt Norrland

Jämtlands lag segrade med från vänster David Sandelin, Nicklas Blad och Lennarth Eriksson. Foto : Lars Björk

Skytteframgångar för Jämtland

Ett stort grattis till alla skyttar som gjorde en fantastisk insats!

2017-08-17

I början av juni var det den tredje och sista uttagningen till EM i Ungern på Östersunds jaktskyttebana. I samband med detta var det också SM i europeisk jaktkombination. Där blev Linus Mellgren, Frösön tvåa i öppen klass och bäst bland juniorerna. SM i kombinerat för dam, junior, oldboys och veteran genomfördes sedan i Malung i juni och Erica Jansson, Hallen förbättrade förra årets resultat och vann återigen kulklassen, blev trea på hagel och blev totalt tvåa. I samband med detta SM var det även Skyttesportförbundens SM i enkel jägarkombination och där gjorde Erica återigen bra ifrån sig och blev tvåa!

I slutet av juni var det så dags för EM i Ungern där våra jämtländska skyttar var Linus Mellgren, David Sandelin, Kälarne, Marcus Andersson, Bräcke och Sven-Åke Draxten, Kälarne. Det svenska laget blev Europamästare samt tog brons på kulskyttet och i det laget ingick Linus och han blev dessutom silvermedaljör i juniorklassen. Sen kom nästa framgång i början av augusti i de Nordiska mästerskapen i Norge där Sverige vann lagtävlingen och av åtta deltagare i laget så var tre skyttar med från Jämtland, Henrik Jansson, Lennarth Eriksson, Fåker och Linus Mellgren. Linus blev dessutom trea totalt i juniorklassen och vann bägge kulklasserna. Erica Jansson gjorde också en bra insats i damklassen.

Den sista kända framgången blev då i öppna SM i jaktskytte med nio skyttar från Jämtland och som genomfördes andra helgen i augusti i Västerås. Där vann David Sandelin totalt med ett imponerande resultat och det blev nytt rekord med 22 poäng över det gamla! Lennarth Eriksson blev också trea totalt samt trea i hagelklassen. Dessutom vann Jämtland lagtävlingen överlägset med 41 p före tvåan Stockholm. I laget ingick Lennarth Eriksson, David Sandelin och Nicklas Blad. I år fick Jämtland in fyra skyttar bland de 35 bästa bland totalt 93 deltagare vilket innebär att Jämtland till nästa års SM har totalt sju platser. Vilka härliga framgångar för alla och vilka juniorer vi har i både Erica och Linus så framtiden ser ju ljus ut i tillägg till de ”gamla” skyttarna! Det skulle varit två deltagare från Västernorrland på SM, men dessa fick förhinder men vi hoppas återigen att vi får någon deltagare därifrån till nästa års SM.