På Öster Malma kan vi erbjuda fiske i två sjöar, Malmasjön och Likstammen. Två fiskrika sjöar med ett omväxlande och spännande utbud av fiskar.

Fiske i Malmasjön

Storväxta sutare på över 3,5 kilo! Ruda ni bara drömmer om, och gäddor som kräver både lång ståltafs och rejäl håv. Mest känd är Malmasjön för sina stora och talrika sutare. Fiskar med en vikt på över 3 kg är vanliga och chansen till ännu större fisk är relativt stor. Ett bra tips är att agna med kokt räka. De flesta som fiskar sutare i Malmasjön med framgång använder sig av mäskning. Även gäddorna i Malmasjön är storvuxna. Det finns flera historier om mycket stora gäddor och det finns flera väldokumenterade fiskar med en vikt på över 12 kg. Andra fiskar ni kan få på kroken är mört, sarv, abborre och ål. Lockar extremt utmanande sportfiske ska ni veta att sjön har ett storvuxet bestånd av ruda.

Fiske i Likstammen

Även i Likstammen möter ni ett fint fiske – både sommar och vinter - med gott om  gädda, abborre och sik. En sjö så ren att det faktiskt går att dricka vattnet direkt.

Det kan påpekas att namnet Likstammen har inget med lik eller andra gruvligheter att göra, Det finns flera historier om hur sjön fått sitt namn. Den ena är att sjön består av fyra lika stora stammar. Den andra handlar om att sjön är fin och på gammal sörmländska sa man "liksta" om något man menade var fint (t.e.x liksta skjorta=finskjorta)

Ta gärna med kikaren, chansen är stor att ni får se någon av Likstammens karaktärsfåglar fiskgjuse och storlom.

Fiskekort Malmasjön

Ett dygn 200 kr
Tre dygn 400 kr
Roddbåt ingår i priset
Det finns tillgång till två båtar

Fiskekort Likstammen

Dagkort 100 kr
Årskort 500 kr
Endast fiske med handredskap är tillåtet.