Sommar på Öster Malma 2017

Ett familjevänligt och rofyllt alternativ för er som söker ett bekvämt familjehotell i lugn naturmiljö. På Öster Malma får stor som liten möjlighet att möta det vilda genom sina olika sinnen. I vår Wildlife Park kan ni se både älg, kronhjort, dovhjort och mufflon samt ett flertal olika fågelarter. På lilla viltvårdsstigen kan barnen på ett lekfullt sätt utöka sina djurkunskaper. Runt hela slottsområdet finns gott om promenadstråk som leder både till vildsvinshägn och sjöar. I vår berömda viltrestaurang serveras många härliga smakupplevelser - från frukostbuffén till middagen. Med vår närhet till Stockholm och Mälardalen finns här möjlighet att njuta av några dagar fyllda av spännande upplevelser för stora och små! Härifrån gör också du enkelt en dagsutflykt till t.ex. Lådbilslandet i Nykvarn, Kolmården, Palstorps Hage, Tom Tits eller något av alla de andra många familjeutflyktsmål som finns i vårt närområde. Varmt välkomna till oss!

Boende på Öster Malma

Boende enkel eller dubbelrum inklusive frukost, gäller juni - augusti:

1095 kr / per dubbelrum
650 kr / enkelrum
Extrasäng barn 330 kr ink frukost

Boende i vandrarhem: 345 kr / person exklusive lakan och frukost

Wildlife Park

Välkommen till en annorlunda viltupplevelse! Korta promenadvägar leder förbi stora hägn där både älg, kronhjort, dovhjort och mufflon strövar fritt. Viltvårdstigen tar er sedan vidare till vildsvinshägnet. Vid fågelvoljärerna står besökarna öga mot öga med fasaner, änder och gäss.

Entré för övernattande gäster: 50 kr vuxen
Barn 6 - 16 år: 30 kr

Gäller boende i hotell eller vandrarhem.

Öppet under sommaren måndag - söndag 10,00 - 16,00 (midsommarhelgen stängt).

Badplats vid sjön Likstammen

En sjö så ren att det påstås att det faktiskt går att dricka vattnet direkt. Och det kan påpekas att namnet Likstammen har inget med lik eller andra gruvligheter att göra, Det finns flera historier om hur sjön fått sitt namn. Den ena är att sjön består av fyra lika stora stammar. Den andra handlar om att sjön är fin och på gammal sörmländska sa man "liksta" om något man menade var fint (t.e.x liksta skjorta=finskjorta)

Ta gärna med kikaren, chansen är stor att ni får se någon av Likstammens karaktärsfåglar fiskgjuse och storlom. Badplatsen ligger cirka 1 km från Öster Malma slott och erbjuder bad från lägre klipphällar.

Öster Malmas Tipspromenad

Ni kan, som en stillsam och lärorik aktivitet, gå en runda på Öster Malmas marker och samtidigt svara på 12 st frågor. Frågorna är varierande men kretsar främst runt våra djur och den fantastiska natur vi omges av. Det finns en vuxenfråga och en barnfråga vid varje station.

Promenaden är ca 1,0 km och startar framför Röda Längan för att avslutas bakom Röda Längan under eken. Ni hämtar ut svarstalonger och ett facit i receptionen och sköter er sedan själva.

En kanottur i Malmasjön

Ta en kanottur i Malmasjön som är belägen vid Öster Malma slott!
Beskåda vårt rika fågelliv, se dovhjortarna beta och njut av tystnaden.
Vi har 4 st nya kanoter att hyra ut i Malmasjön med 3 st plaster i varje.

Kostnad 400 kr ink moms för 2 timmar per kanot, paddlar och flytvästar ingår.

Cykla en runda

Låna en cykel och njut av Sörmlands vackra natur. I receptionen kan du låna en cykel. Våra cyklar är anpassade för en kortare runda i omgivningen.

Öster Malmas vilda grillbuffé

Ett populärt sommarevenemang! Med hjälp av skogens skafferi dukar vi upp en välsmakande buffé med det bästa från skogen på grillen. Buffén serveras vid slottet, utomhus eller inomhus beroende på vädret. Serveras torsdagar, fredagar och lördagar från 29/6 t.o.m 5/8, från kl. 18.00 och därefter fortsätter du som önskar i puben.

Vuxen: 325 kr
Barn 7 - 12 år: 160 kr
Barn 4 - 6 år: 80 kr

Sommarmiddag i Lagårn

Serveras som buffé i Lagårn och består av två varmrätter varav alltid en vilträtt med kött från vårt eget slakteri, sallad, måltidsdryck samt kaffe med kaka. Serveras måndag – onsdag från 26/6 till 2/8 kl 18 – 20.

Pris 175 kr vuxna Barn 7-12 år 105 kr Barn 3-6 år 75 kr

Öster Malmas vilda kalla tallrik

Kall tallrik, serveras i hotellanläggningen Röda Längan där vi ställer in maten i det allmänna köket och du äter när det passar dig.

Vuxen: 125 kr inkl. loka el lättöl
Barn upp till 12 år: 75 kr

Öster Malmas vilda dagens lunch

Dagens Lunchbuffé serveras mellan kl. 11.30 - 14.00. Här dukar vi alltid upp två varmrätter varav en alltid är av viltkött, till detta en salladsbuffé och måltidsdrycker.

Måndag - fredag

Vuxen: 130 kr
Barn 7 - 12 år: 85 kr
Barn 3 - 6 år: 60 kr
Barn 0 - 2 år: Gratis

lördagar och söndagar
Vuxen: 175 kr
Barn 7 - 12 år: 105 kr
Barn 3 - 6 år: 75 kr
Barn 0 - 2 år: Gratis

Öster Malma Wildlife Park

Ett vilthägn med älg, mufflon, kron- och dovhjort i deras naturliga miljö. Här finns även en mängd olika fåglar t.ex. tjäder, rapphöna och den sällsynta fjällgåsen.
För mer info >>

Öppettider i Gårdsbutiken

Vardagar kl. 8.00 - 17.00 (stängt röda dagar). För information om helgerna, kontakta receptionen på tfn. 0155- 24 62 28