Akka stödjer Projekt Fjällgås - Svenska Jägareförbundet

En annorlunda gåsflock med Akka och Nils i mitten. Skådespelarna från Västanå teater: Akka(Adriana Savin),Nils(Joel Sköld), Mårten(Björn Söderbäck) och vildgässen - Foto: Håkan Larsson.

Akka stödjer Projekt Fjällgås

2013-09-20 Under sommaren har Västanå teater i Sunne spelat "Nils Holgerssons underbara resa" för fulla hus. Föreställningen har rosats av såväl kritiker som publik. Vid varje förställning har det gjorts en insamling av pengar för att stödja Projekt Fjällgås.

2013-09-20

Projekt Fjällgås är extremt tacksamma för det generösa bidrag som kom från Västanå teater och dess publik. Pengarna kommer användas för att kartlägga fjällgässens flyttning vilket länge varit en brist i kunskapen om fjällgåsen och ligger i linje med andan i Nils Holgerssons resa. Genom att kartlägga flyttningen i detalj kommer alla viktiga platser för denna lilla population kunna hittas. För flyttande fåglar är alla platser som besöks lika viktiga och om man vet var dessa är kan de skyddas och skötas på bästa sätt.

Succén för föreställning var så stor att nu släpps redan biljetter inför 2014 års föreställningar. Akka var en gås från Kebnekajse vilket borde betyda att hon var en fjällgås men där tvistar tydligen ”de lärda”. Projekt Fjällgås tipsar dock om att njuta av föreställningen nästa år och en något annorlunda gåsupplevelse. Läs mer på Västanå teaters hemsida.

2014-02-14 2014-05-15