Familjeliv - Svenska Jägareförbundet

Familjeliv

2013-06-11 I projektets avelsanläggningar på Nordens Ark och Öster Malma börjar årets ungar kläcka fram. Efter att honorna ruvat trofast i sina bon börjar nu en mer hektisk tid för föräldrarfåglarna och för de som jobbar inom uppfödningen.

2013-06-11

Fjällgässen håller ihop i par även under perioden när ungarna föds upp. Även om gäss inte matar sina ungar ska föräldrarna visa hur man finner föda, skyddar sig mot regnskurar och värmas alternativt kylas beroende på temperatur mm. Hanarna som tidigare vaktat i närheten av honan och försiktig smugit iväg när personal vistas i voljären kan nu uppvisa helt andra sidor och aggressivt försöka skrämma bort "inkräktaren".

I år kommer det bli ett rekordhögt antal ungar i uppfödningen och prognoserna tyder på att runt 70 fjällgäss kommer vara tillgängliga för utsättningar i det vilda. Detta kommer sig av att den nya avelspopulationen börjar nå "mogen" ålder och att projektet från detta år har två fullt funktionella avelsanläggningar.

2014-02-14 2014-02-14