Fyra hägn väntar på 43 fjällgäss - Svenska Jägareförbundet

Fyra hägn väntar på 43 fjällgäss

2013-07-10 Nu närmar sig årets utsättningar. I fjällen har nu projektet färdigställt de fyra tillfälliga hägn där utsättningsfåglarna tillbringar sitt första dygn på fjället.

2013-07-10

Idag, 10 juli, har utsättningsfåglarna börjat sin resa norrut från avelsanläggningarna. Utsättningsfåglarna packas i transportlådor och körs sedan non stop mot den plats där helikoptern väntar på att flyga upp den sista biten till den vilda populationens häckningsområde.

Utsättningarna kommer att ske på fyra platser där det finns indikationer på häckande vilda fjällgäss eller där ruggande fåglar har setts. Efter något dygn i utsättningshägnen släpps de fria och bevakas sedan ytterligare något dygn. Oftast försvinner dock dessa fåglar snart efter utsläppet. Bevakningen av dessa fåglar är därför oftast besvärlig men syftar till att vi i Projektet ska lära oss mer om hur utsättningsfåglarna beter sig sin första tid i fjällen.

2014-02-14 2014-02-14