Nu kommer dom! - Svenska Jägareförbundet

Nu kommer dom!

2013-04-19 Nu har de första vilda fjällgässen nått svensk mark. Det är inte oväntat Roxen i Östergötland som tagit täten och kan ståta med en flock på 5 fåglar.

2013-04-19

Vårsträcket av fjällgäss genom södra Sverige brukar vara över på några veckor. Så vill du se fjällgäss i det vilda och inte vill söka dessa i otillgängliga dalgångar i fjällen så har du chansen nu.

De platser som brukar vara säkrast för fjällgäss under våren är kända fågellokaler som Roxen och Svensksundsviken i Östergötland, Hjälstaviken i Uppland och Lillfjärden i Hudiksvall.

Under våren kommer den vilda populationen räknas in av frivilliga ornitologer på alla platser där de rastar. Detta nätverk av rapportörer är viktigt för att få en bra uppskattning på hur många individer som sträcker genom Sverige på sin väg till häckningsområdet i Norrbottens fjällvärld. Från projektets sida kommer vi följa alla rapporter extra noga i år då det är nu det egentliga kvittot på hur stora de förluster som drabbade den vilda populationen av vilda fjällgäss var förra året.

2014-02-14 2014-02-14