Ny utsättningsfågel i Holland - Svenska Jägareförbundet

Ny utsättningsfågel i Holland

2013-02-14 Under hösten 2012 har det setts två av de fjällgäss som släpptes i häckningsområdet för den vilda populationen. Men nu har projektet fått glädjande rapporter om att det setts ytterligare en fågel i Holland

2013-02-14

Rapporten och fotot på fågeln kommer från Ingmar van der Brugge och gäller en fjällgås som bär en grön ring med bosktaven N. Denna fjällgås var vid rapporttillfället, 27 januari 203, tillsammans med bläsgäss och grågäss i Zuiderpolder nära  Assendelft i norra Holland. Fjällgåsen är en ovanlig fågel i detta område och Ingmar skriver att han blev mycket glad över denna upptäckt och denna glädje delas såklart av alla i projektet.

Denna fågel har allstå lyckats ta sig till denna plats utan att ha setts på traditionella rastplatser i Sverige och Holland tidigare. Kanske den har valt en lite annorlunda sträckväg under hösten och det ska bli intressant att se om den kommer rapporteras under vårsträcket. Denna rapport innebär att minst tre utsättningsfåglar från 2012 är i Holland, grön A och grön 9 har tidigare lästs av .

2014-02-14 2014-02-14