Stor flock i Hudiksvall - Svenska Jägareförbundet

Stor flock i Hudiksvall

2013-07-10 Lillfjärden i Hudiksvall har alltid varit en viktig plats för de svenska fjällgässen. Under juli månad har en rekordstor flock samlats för att rugga på denna plats. Minst 29 gäss har nu tappat sina vingpennor och är därmed oförmögna att flyga och kommer att stanna på denna plats åtminstone någon månad

2013-07-10

Denna stora flock är tyvärr ett tecken på att häckningen i den vilda populationen förmodligen går dåligt även i år. Att så många fjällgäss har valt denna ruggningsplats och lämnat häckningsområdet är med största säkerhet ett resultat av det höga trycket av rovdjur föregående år och sannolikt även denna sommar. Gäss är vanligtvis bra på att anpassa sig och sina flyttningsvanor till förändringar i dess livsmiljö.  Om denna sommar varit en bra häckningssäsong hade förmodligen få eller kanske ingen fjällgås setts i Hudiksvall.

En positiv sak med denna flock är att en fjällgås som är märkt med vit färgring med symbolen N på har kunnat läsas av. Denna fjällgås sattes ut i häckningsområdet 2011 och har inte setts sedan dess. Det var därför trevlig överraskning för Projektet.

Lillfjärden i Hudiksvall är en lite udda fågellokal och är en insjö i mer eller mindre stadsmiljö. Platsen verkar dock vara mycket attraktiv för vilda fåglar och fjällgässen delar fjärden med bl.a. många hundra grågäss som också ruggar här. Detta är förmodligen den plats i Sverige där fjällgässen är mest lättsedda då de lägger av mycket av sin skygghet och man ofta komma in på bara 30-50 meter från fåglarna utan att de flyr.

2014-02-14 2014-02-14