Kan man jaga och samtidigt Rädda älgen? - Svenska Jägareförbundet

Rädda älgen

Jägareförbundet vill Rädda älgen och jaga den samtidigt. I den moderna viltförvaltningen hör nämligen dessa delar ihop. Foto: Robert Nyholm/Mostphotos

Kan man jaga och samtidigt Rädda älgen?

Kan man Rädda älgen om man samtidigt jagar den, och skjuter cirka 80 000 varje år? Svaret är JA. Eftersom jägaren vill jaga älgar både nu och i framtiden måste vi samtidigt se till att älgstammen mår bra så att det finns djur att jaga.

2019-09-17

För att kunna jaga älg så måste vi ha en stark och välmående älgstam. Jägarna lägger därför massor tid på att ta hand om den svenska älgstammen, mer än någon annan i samhället. Viltvården handlar bland annat om att ge älgen tillgång till rätt foder. Om djuren ska må bra och ge avkastning varje år krävs det också att jägarna fäller rätt individer och rätt antal, så att stammen, efter jakten, består av starka och livskraftiga djur. Dessa djur ser sedan till att det föds nya friska och starka kalvar.
Vi är oroliga just nu, när vi ser att älgen har det tufft. Alltför många ser älgen som ett skadedjur. Stammen har minskat. Och det saknas naturligt foder. Det behövs rätt träd på rätt mark, vilket ger älgen bättre villkor.
Att Rädda älgen handlar således om att säkerställa att älgen har rätt förutsättningar i skogen, vilket leder till att vi kan jaga älgen – igen och igen. Hållbart och långsiktigt. År efter år.
Då får allmänheten fantastiska möten med skogens konung och tillgång till ett klimatsmart kött.
Därför kan Svenska Jägareförbundet Rädda älgen och jaga den samtidigt. I den moderna viltförvaltningen hör nämligen dessa delar ihop.