Resultatet i Rädda älgen – 61 000 tallar - Svenska Jägareförbundet

Rädda älgen

Kampanjen Rädda älgen har samlat in pengar till 61000 tallplantor. Foto Mostphotos

Resultatet i Rädda älgen – 61 000 tallar

Auktioner, tallfaddrar, köp av kepsar och andra saker har samlat pengar till tallplantor under hösten. Totalt har Svenska Jägareförbundets kampanj Rädda älgen hittills fått ihop pengar till 61 000 tallar.
– Vi vill visa att jägarna bryr sig om både skogens och älgens förutsättningar, säger marknadschefen Oscar von Stockenström.

Oscar von Stockenström.

2019-12-06

Under hösten har Svenska Jägareförbundet samlat in pengar i kampanjen Rädda älgen.
– Främst har vi fått in pengar via auktioner på exempelvis kikarsikten, fyrhjuling och andra saker, men även genom köp av olika profilprodukter med Rädda älgen-loggan. En del pengar har även kommit in via möjligheten att bli tallfadder, säger Oscar von Stockenström.
Hur ska pengarna användas?
– Vi har kontakt med Svenska Skogsplantor som säljer tallplantor. Genom företaget ska vi se till att det kommer ut fler tallar till de markägare som tänkt plantera granskog. Det går inte att ansöka eller söka bidrag till tallar. Utan syftet är att vi vill få ut mer tall på tallmarker. Det får vi med detta upplägg.
Sprids tallplantorna ut över hela Sverige?
– Ja, vi har tänkt att pengarna – eller plantorna – ska fördelas över landet.
Är 61 000 tallplantor mycket?
– Detta är en symbolisk gåva från jägarna till markägarna. Genom kampanjen Rädda älgen har vi lyckats få både jägare och markägare att förstå älgens och skogsbrukets problem. Det finns för lite naturligt foder och det är för höga betesskador på sina håll. Vi behöver på lokal nivå jobba för att hitta lösningar.  61 000 tallar är några steg i rätt riktning.
Kommer förbundet fortsätta att samla in pengar?
– Ja, kampanjen fortsätter då det är viktigt att jobba med frågan över tid. Problemen för älgen kommer inte försvinna, eller minska, på ett år. Planen är att fortsätta att samla in pengar. Så hur stor summan och hur många tallar det blir i slutänden vet vi inte idag, säger Oscar von Stockenström.