bakgrund

Blekinge

Politikermöte

Jägarförbundet Blekinge, JFB, bjöd in riksdagsledamöter från blekingebänken. Det blev ett bra möte trots stort manfall

Christer går igenom vad som händer vid en viltolycka

2016-11-07

Av olika skäl så blev det Suzanne Svensson som  kom ensam. Det blev ett mycket bra och informativt möte såväl för Suzanne som för JFB.
Först visade Christer hur det går till vid ett eftersök efter en viltolycka. Det är en farlig arbetsplats.
- Det värsta är att en del bilister inte tar hänsyn och saktar ner säger Christer. Trots det ställer han tillsammans med övriga i nationella viltolycksrådet, NVR, upp för att så gott det går finna trafikskadade djur och förkorta deras lidande. Ofta sker dessa eftersök i mörker och dåligt väder.

Om du ser en skärm med viltolycka, tänk på: Ett eftersöksekipage, hund med förare, kan uppehålla sig vid vägkanten. SAKTA NER, VAR UPPMÄRKSAM.

Efter den förevisningen fortsatte mötet med information och diskussion inne i JFB jaktstuga som var givande för såväl Suzanne som för JFB.

- Ett givande och bra möte sa Thomas Ohlsson, Jaktvårdskonsulent med ansvar för Blekinge.

En förhoppning är att fler från blekingebänken kan komma loss och delta i kommande möten.

Text och foto: Kent Löving