Blekinge

Eve Nilsson t.v och Lars Nilsson instruerar

Äventyrsdag på Eriksberg

Jägareförbundet stod för fyra aktiviteter, Hunduppvisningar, ett informationstält, luftgevärsskytte och information om trafikeftersök i nationella viltolycksrådet, NVR:s regi.

Christina Elmeklo visar vildsvinsskallen

2017-06-08

När årets äventyrsdag hölls på Eriksberg var det som vanligt mycket folk. Detta år verkade det som det var ännu fler barn än vanligt. Och barnen roade sig med alla de attraktioner som stod till buds. Alla trivdes och det var kö till många stationer. Jägareförbundet stod för fyra aktiviteter, Hunduppvisningar, ett informationstält, luftgevärsskytte och information om trafikeftersök i NVR:s regi.

I Jägareförbundets tält fanns skinn, horn, djurskallar och spillning från de flesta av de svenska viltslagen. Störst intresse var det som vanligt kring våra stora rovdjur; varg, lo, järv och björn. Besökarna blev rikligt informerade om var dessa rovdjur finns, hur många det finns av varje slag och annat som besökarna frågade om. Många blev förvånade över att det finns fyra familjegrupper lodjur i Blekinges gränstrakter till grannlänen. Många besökare uttryckte sig positivt till Jägareförbundets information och instruktörernas kunskaper om det svenska viltet.

Vid luftgevärsskyttet var det kö hela dagen. Många ungdomar sköt för första gången, så det blev mycket instruktion för ledarna Eve och Lars. När NVR:s uppvisning om spårandet av trafikskadat vilt imponerades publiken av Christer Thomassons hundar, som under intensivt svansviftande tog sig an spåret efter det simulerade skadade viltet, som i detta fall var en rådjursklöv. Givetvis hittade hundarna klövarna utan större besvär.

När Eva Liljas lydnadskurs hade förlagt sin undervisning för dagen till äventyrsdagen var intresset stort bland besökarna. Det var imponerande att se tio, tolv hundar lyda respektive husses eller mattes minsta lilla kommando, t ex ligg, sitt och gå fot.

En annan station som imponerade var ornitologernas. Där hjälpte de fyra ledarna besökarna att hitta olika fåglar i närheten av stationen. Det blev, innan eftermiddagen var över, imponerande många identifierade arter.

Mieådalens fiskeklubb hade ett populärt karpfiske i Gårdssjön. Tio spön fanns för ungdomarna att fiska med under var sin halvtimma. Och de blev inte lottlösa. Många karpar landades för att sedan släppas tillbaka i sjön.

Mitt på dagen genomfördes en av Äventyrsdagens höjdpunkter, barnloppet, med Skogsfalken som organisatör. Ingen föranmälan, bara att ställa upp bakom polisbilen för eskort mellan husen och sedan springa efter en polisbil som i mellan åt använde sirenerna. 120 barn och minst lika många föräldrar sprang 600m innan man nådde målet där dryck, diplom och ett litet pris väntade de som deltaget.

Utöver allt detta kunde besökarna bekanta sig med Sjöräddningens två fordon och en båt, Polisen med en polisbil,  Åryds Sparbank och Räddningstjänsten. Några lokala företag med friluftslivsanknytning fanns också på plats.

Text: Jan Elmeklo

Foto: Sven-Erik Harrysson