Blekinge

Luftgevärsskytte är alltid populärt. Foto: Anton Kyhlbeck

Viltvårdsdag

Jägareförbundet Olofström har haft Viltvårdsdagen som ett årligt återkommande arrangemang. Årets arrangemang var 10:e året.

Skinn från rovdjur är intressanta. Foto: Anton Kyhlbeck

2017-09-22

På ett styrelsemöte på sensommaren 2008 föreslog undertecknad att vi skulle göra en slinga med olika stationer vid Jägaretorpet. Detta för att kunna ta emot skolklasser och tala om vad vi jägare håller på med och inte minst tala om vår natur. Nils Henmyr tog idén med till skolan där han är/var skolfadder.

Högavångskolan svarade ja och den första Viltvårdsdagen var ett faktum. Det var med snabba ryck vi kom igång med att röja stig, planera de olika stationerna och inte minst skaffa bemanning till dom.
Skolan som är proffs på scheman planerade busstider och tider för de olika stationerna.
Även en av stationerna som är grill/mat är skolan ansvarig för.

Svens hundar trivdes bland barnen. Foto: Anton Kyhlbeck

Under alla tio åren har det varit ganska lätt att få intresserade och kunniga personer att medverka på Viltvårdsdagen. Detta trots att de ibland har behövt ta ledigt från sina jobb.

Någon gång har det varit lite regn, men för det mesta har vi haft fint väder, vilket det även var i år. Viltvårdsdagen har varit ganska välbesökt av media, bl.a. Radio Blekinge och våra lokala tidningar. Ungdomsansvarig jaktvårdskonsulent har också varit på plats vid något tillfälle.

I år kom Olofströms kommunalråd, utbildningsnämndens ordf. och hälsade på tillsammans med våra lokaltidningar och inte minst fick vi besök av Svensk Jakt (Jan Henriksson) som ev. kommer att göra ett reportage om viltvårdsdagen.

Jägareförbundet Olofström och inte minst Högavångskolan är överens om att detta är en bra aktivitet. Den ger både lärare och elever insyn i vår natur och hur vi jägare vårdar och nyttjar naturen. Rektor, Pekka Kiiskinen, med personal kommer alltid till Jägaretorpet och följer elever och lärarna på deras vandringar till de olika stationerna. Under de tio åren som denna aktivitet har varit igång har det blivit mellan 1400-1500 elever som har medverkat på viltvårdsdagen.

Kretsens ungdomsansvarige, Michael Örknér, som nu är den sammanhållande länken i dagens viltvårdsdag var först på plats och hade allt under kontroll.

Följande stationer visas:
Station 1: Stövarhundar, och titta på räv-grävlingsgryt
Station 2: Jakttorn, viltvård/foderspridare
Station 3: Grillplats, mat
Station 4: rovviltslådan, förändringar i naturen och levnadsvillkor
Station5: luftgevärsskytte och säker vapenhantering
Station 6: Fångsfällor och foderautomater.

Foto: Anton Kyhlbeck

Varje år görs en utvärdering, för att göra viltvårdsdagen så intressant som möjligt för elever, lärare och för oss jägare. På så sätt får vi veta vad som var intressant och lärorikt.

Det har varit tio intressanta år och förhoppningsvis kommer det att fortsätta många år till.

S-E Harrysson