Blekinge

Utbildningsjakt för ungdomar

Hannes väntar på drevdjuret

2017-10-17

Naturbruksgymnasiet i Bräkne Hoby anordnade idag en utbildningsjakt för de ungdomar som läser på skolan. Årskurs två har som stående inslag i utbildningen att delta i jakt. De flesta har naturligtvis inte behörighet att inneha vapen. Därför tillämpas ett system med faddrar som står tillsammans med ungdomarna på pass, så kallad uppsiktsjakt. Det innebär att ungdomarna får skjuta med de vapen som faddrna lånat ut. Faddern sår på max armlängds avstånd och kan alltså ingripa/hjälpa till om det behövs. Vilket det oftast inne behövs. Ungdomarna är ofta medlemmar i skytteklubbar, så de kan hantera vapen.

Under ledning av jaktledare P-A sattes jakten igång och det dröjde inte länge innan någon av hundarna fick upp. En dovkalv sköts i första såten. MEN, många av passkyttarna fick se djur, främst rådjur.
Efter första såten bjöds det på fika. En mycket viktig stund på dagen då man kan berätta och diskutera vad som hänt. Dessutom smakar det alltid bättre med fika i skogen.

Andra såten gick lite sämre men Emil fick i alla fall skjuta en råbock. Båda de som jag hade förmånen att sitta med, Hampus och Hannes, fick rådjur i sina pass men avstod skott på grund av att djuret höll för hög fart. Stor eloge! Ett jägarmässigt beteende.
Nästa jakt för ungdomarna blir det nästa vecka, då bjuds det på älgjakt!

Text och foto: Kent Löving