Blekinge

Karin Stoeckmann stod för informationen. Foto: Kent Löving

Vildsvinsmöte i Blekinge

Jägareförbundet Blekinge har haft vildsvinsmöte. Målet var att samla så många som möjligt för att dels informera och dels diskutera vildsvinsförvaltning.

2018-06-01

Agendan för kvällen var Vildsvinsbiologi, utveckling, handlingsplan viltdata, etik och vildsvinsbarometern.

Länsjaktvårdare Karin Stoeckmann Gick igenom de olika punkterna och stöttades av Micke Wilhelmsson från Agusahänget. Deltog och planeringsansvarig var KG Bergqvist från länsföreningen.

Vad gäller biologi så verkade det inte som att någon bland de 27 deltagarna som inte var kunniga i området.

Vad gäller utvecklingen så var det deltagarna själva som fick berätta om hur de såg ut på deras marker.

-          Det är väldigt viktigt att vi dels rapporterar prognoser till vildsvinsbarometern dels att vi rapporterar fällda vildsvin, sa Karin. Annars kan vi aldrig få grepp på hur stor stammen är och därigenom få en bra förvaltning, fortsatte hon.

På punkten etik blev det i alla fall en del diskussion. Eller, inte riktig diskussion eftersom alla var rörande eniga om vad som gäller. De flesta tyckte dock att den kunde bli bättre, vad avser bildhanterring på nätet och prat i radion. Man menade också att vi skulle arbeta mer med att placera vildsvinet på skalan ”bra vilt”, inte ett skadedjur som vissa försöker utmåla det till.

Att det är ett intelligent djur som lär sig hur det skall undkomma faror vet alla som jagar vildsvin. En förutsättning för att detta skall gälla är att man inte skjuter ledarsuggor!

Sedan smakar det gott också, vilket man inte skall förringa.

Utfodringen som sådan tyckte deltagarna hade kommit upp en bra bit på etiktrappan. Till exempel syns inte många foderplatser med sockerbetor, vilket är bra.

Tanken var att detta möte som samlade jägare från tre kretsar, Karlskrona, Ronneby södra och norra skulle följa upp med ett möte till med Blekinge sydvästra och Olofströms jaktvårdskretsar men det fick ställas in p.g.a. för få anmälda. De få som hade anmält sig och kunde, deltog i detta möte.
Kent Löving