Blekinge

Fotograf: Mostphotos

Förvalta vildsvinen ansvarsfullt med hög etik

Jakten är i full gång och med den kommer ökad kunskap om den lokala vilttillgången. I stora delar av Götaland upplever man att det finns gott om vildsvin och även mycket nyfödda kultingar nu under hösten. Samtidigt som vi behöver förvalta vildsvinsstammen ska jakten bedrivas med hög etik, precis som vid all jakt.

2018-11-01

Vintern höll sitt grepp om Götaland under lång tid och skiftet till varmare väder gick snabbt när greppet väl släppte. Vildsvinen kan föda kultingar under hela året, men under perioden februari till april föds de flesta kultingarna. Lokalt var det under 2017 gott om ekollon och gynnsamt väder, vilket ökar vinteröverlevnaden hos vildsvinen samtidigt som suggor och gyltor har goda förutsättningar att gå i brunst och föda många kultingar. I och med vinterns ihållande under de första månaderna 2018 kan många kultingar ha dött, vilket leder till att de suggor som förlorat sina kultingar brunstar om och föder senare under året.

För många jägare, båda hundägare och jägare utan hund, är vildsvinsjakt med hund jaktsäsongens höjdpunkt. Med mycket små kultingar i skogen sätter det höga krav på vilken typ av hundar man använder så jakten bedrivs med hög etik. Finner man nyfödda kultingar i såten bör hunden kopplas och jaga vidare i ett annat område. Var också extra noga med ensamma vuxna vildsvin. En sugga kan lämna sina kultingar, gå i pass, och riskera att bli skjuten.

Ett år som detta, med mycket ekollon och god reproduktion behöver man lokalt jaga mer vildsvin än ett ”normalt” år. En kombination av jaktmetoder kan behövas beroende på hur landskapet och hundtillgången ser ut. Åteljakt och hundjakt är vanliga jaktmetoder, men glöm inte bort att skjuta vildsvinen där de gör skada på till exempel vallar och betesmarker. Inrikta jakten på unga vildsvin dvs. ”årsgrisar”.

Vildsvinen är en fantastisk resurs i vårat landskap. Ett utmärkt kött som kan förädlas till en mängd olika livsmedel. Tänk på att vildsvinet just du skjuter ska gå att ta hand om och förädlas.

Jaga gärna vildsvin. Jaga dem med hög etik och inrikta jakten på unga djur som är tillräckligt stora för att kunna förädlas till livsmedel!

För mer information kontakta:

Karin Stoeckmann
karin.stockmann@jagareforbundet.se