bakgrund

Blekinge

Grillade hamburgare satt fint i det disiga vädret. Foto: S-E Harrysson

Kretskampsvinst

Dagens första såt var ett försök att komma åt vildsvinen som håller till i vassen vi Nässjön. Eftersom vattennivån är låg i sjön så har grisarna stora områden att röra sig på och det visade sig att dom inte ville lämna området trots uppvaktning av två hundar.

2018-11-27

Den 8 september avgjordes regions syds kretskamp i Fjälkinge och vinsten förutom äran var en jaktdag på Jaktklubb Sjöarps marker i Bräkne-Hoby. Jaktklubben är ett samarbete mellan Blekinge Naturbruksgymnasium och Jägareförbundet Blekinge.

Södra Älvsborg vann före Blekinge och Skåne och nu var det dags för västgötarna att ta ut vinsten.

Det var en grådisig morgon och jaktledarna Per-Arne och Svenne hälsade deltagarna välkomna till Jaktklubb Sjöarp, Eve Knutsson och Janne Tumelius var också på plats och representerade länsföreningen. Även några elever från gymnasiet var med på dagens jakt.

P-A gick igenom PM:et, och dagens första såt var ett försök att komma åt vildsvinen som håller till i vassen vi Nässjön. Eftersom vattennivån är låg i sjön så har grisarna stora områden att röra sig på och det visade sig att dom inte ville lämna området trots uppvaktning av två hundar. Såt nummer två var en traditionell stötjakt med kortdrivare och nästa alla pass hade besök av rådjur eller dovhjort. Flera skyttar hade djur i pass men avstod skott då djuret inte stod rätt eller att det gick för fort, kloka beslut. Janne hade dock turen på sin sida och kunde skjuta en fin sextaggare.

Efter att deltagarna ätit grillade hamburgare så var det dags för dagens tredje och sista såt.

Jaktgudinnan var inte på vår sida i denna såt heller, för långa håll, för fort eller fel vinkel, men kloka beslut av samtliga passkyttar.

Återsamling och en kort genomgång av dagen, jakt är jakt då kan resultatet bli på detta vis. Deltagarna tackade varandra och vi blekingar hoppades att våra gäster trots allt haft utbyte av sitt besök på Sjöarp.

Text och bild

Sven-Erik Harrysson