bakgrund

Foto: Jan Elmeklo

2019-06-11

Välbesökt äventyrsdag på Eriksberg

När årets äventyrsdag hölls på Eriksberg var det extra många besökare. Det var ju inte oväntat med tanke på att nätverket Ark 56 hade invigning denna dag. Som vanligt var det många barn. Och barnen roade sig med alla de attraktioner som stod till buds. Alla trivdes och det var kö till många stationer. Jägareförbundet stod för fyra aktiviteter, Hunduppvisningar, ett informationstält, luftgevärsskytte och information om trafikeftersök i NVR:s regi.

Först lite om Ark 56, som är ett nätverk för leder för vandring, cykel och kanot i östra Blekinge. Som ett led i invigningen närvarade en mängd utställare, som hade anknytning till friluftsverksamheter av skilda slag, Scouterna, Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen för att nämna några.

I Jägareförbundets tält fanns skinn, horn, djurskallar och spillning från de flesta av de svenska viltslagen. Störst intresse var det som vanligt kring våra stora rovdjur; varg, lo, järv och björn. Besökarna blev rikligt informerade om var dessa rovdjur finns, hur många det finns av varje slag och annat som besökarna frågade om. Många blev förvånade över att det finns fyra familjegrupper lodjur i Blekinges gränstrakter till grannlänen.   Många besökare uttryckte sig positivt till Jägareförbundets information och instruktörernas kunskaper om det svenska viltet.                                                                                                      Vid luftgevärsskyttet var det kö hela dagen. Många ungdomar sköt för första gången, så det blev mycket instruktion för ledarna Daniel och Lars.                                                              NVR hade uppvisning om spårandet av trafikskadat vilt.  Christer Thomassons hundar, som under intensivt svansviftande tog sig an spåret efter det simulerade skadade viltet, som i detta fall var en rådjursklöv. Givetvis hittade hundarna klövarna utan större besvär.

När Eva Liljas lydnadskurs drog igång var intresset stort bland besökarna. Det var imponerande att se tio, tolv hundar lyda respektive husses eller mattes minsta lilla kommando, t ex ligg, sitt och följ mig. Andra hundar hade uppvisning i agility. Med stor entusiasm genomförde de banan som Asarums Hundungdom hade anlagt.

Mieådalens fiskeklubb hade ett populärt karpfiske i Gårdssjön. Tio spön fanns för ungdomarna att fiska med under var sin halvtimma. Och de blev inte lottlösa. Många karpar landades för att sedan släppas tillbaka i sjön.

Mitt på dagen genomfördes en av Äventyrsdagens höjdpunkter, barnloppet, med Skogsfalken som organisatör. Ingen föranmälan, bara att ställa upp bakom polisbilen för eskort mellan husen och sedan springa efter polisbilen. Över 100 barn och en hel del föräldrar sprang 600m innan man nådde målet där dryck, diplom och ett litet pris väntade de som deltaget. Utöver allt detta kunde besökarna bekanta sig med Polisen med två polisbilar, Åryds Sparbank Svensk Kyrkan och Önskeambulansen m fl. Ornitologerna var, som vanligt, också på plats.

Jan Elmeklo