Blekinge

Foto: Sven-Erik Harrysson

Rovdjursinfo på svängstadagen

Rovdjur är alltid ett intressant ämne, och synpunkterna är många.

2019-09-10

Varje år under september månad arrangerar Svängsta samhällsförening Svängstadagen, så även i år. Lokala föreningar och företagare är med och visar upp sig. Vad sägs om att 15 utställare, 6 olika aktiviteter, 4 olika förtäringsställe och 25 olika verksamheter visades upp.
Under rubriken verksamhet visade Jägareförbundet Blekinge och Jägareförbundet Blekinge Sydväst upp rovdjurslådan. I rovdjurslådan fanns skinn och kranium från våra fem stora, det vill säga björn, varg, lo, järv och kungsörn. Utöver dessa djur fanns det även skinn och horn av våra vanliga viltarter som älg, rådjur, vildsvin, dovhjort, kronhjort men även lite ovanliga som mufflon, Davidshjort och visent. Frågorna var många och möjlighet att få känna på skinn och horn var både kul och intressant tyckte besökarna vid viltmontern.
Lodjursskinnet var kanske det mest intressanta för oss Blekingar och att det var så mjukt och stort var en nyhet för flera av besökarna.
Att kunna visa upp detta material och berätta och informera besökarna var mycket uppskattat och flera var dom som tackade för många nya intressanta upplysningar.

Sven-Erik Harrysson