Blekinge

Korvgrillning efter avslutad jakt Foto: Daniel Millbourn

Ungdomsjakt i Svängsta

En spännande jakt i Svängsta-skogarna blev det när Sydvästra kretsen i Blekinge ordnade ungdomsjakt en söndag i december.

2019-12-31

Sydvästra kretsen i Blekinge har ett löfte från Karlshamns Kommun att ordna ungdomsjakter på kommunens mark i Svängsta. Marken är på ca 100 ha och har god vilttillgång. Den här söndagen hade ett fåtal ungdomar anmält intresse. Först gick kretsens ordförande Daniel genom dagens förutsättningar. Rådjur, räv och hare var tillåtet vilt denna dag. Passkyttarna transporterades ut till de tilldelade passen. Under tiden hade dagens hundförare, Jessica, satt pejlen på sin tax. Sedan startade jakten. Det blev upptag ganska snart. Men drevet gick ut ur såten och ner till en bred bäck, där det blev tapp. Taxen kom tillbaka och Jessica började om. Nu blev det dramatik. När Jessica lotsade taxen till nytt område så hoppade en stor vildsvinssugga upp bara 5m framför dem. Suggan hade fem,sex mycket små randiga kultingar omkring sig. Suggan frustade till, tittade på Jessica och taxen, och sprang med en imponerande fart i väg åt motsatt håll. Jessica fick hjärtat i halsgropen. Taxen brydde sig inte utan reste ett nytt rådjur alldeles i närheten. Det blev fart på både rådjur och tax. Den här gången gick drevet rätt mot passkyttarna. Men vinklade mot den lilla ån igen. Rådjuret gick över ån, taxen simmade över. Rådjuret tog sig tillbaka. Taxen tvekade en stund men tog sig över ån och tog upp förföljandet igen. Nu följde några spännande minuter. Först kom rådjuret rätt mot Jan (en av dagens ledare), men vände 20 m från honom. Efter en liten runda kom djuret till Kevin, men denna gång av det mycket sly mellan honom och rådjuret. Spännande igen, men inget skott. När taxen kom efter någon minut, gick den fram till Kevin och visade att den var trött och genomblöt. Jaktledaren bröt och alla samlas för en avslutande grillad korv. En lyckad jaktdag, trots att inget blev skjutet.

Jan Elmeklo