Blekinge

Foto: Privat

Årets viltkock

Årets Viltkock som hölls på Eriksberg utanför Karlshamn blev Johan Bjurström.

Foto: Privat

2020-02-15

Årets Viltkock är ett årligt återkommande arrangemang, som Viltmatakademin detta år gjorde ihop med Eriksberg Vilt & Natur. Det hela började på eftermiddagen med föreläsningar med mycket kunniga personer om vilt och viltmat. Mycket handlade om att framkalla de bästa smakerna ur viltråvarorna. Det gavs också tips om hur man väljer vin till viltmaten. Mycket konkret och uppskattat av de ca 50 personerna som följde föreläsningarna.                                                                                        Juryn var utsedd av Viltmatakademin. Ordförande i juryn var Gert Klötzke och han hade 4 välkända och meriterade medarbetare till hjälp.                  Om titeln Årets Viltkock var det denna finaldag tre tävlande kockar som var uttagna från en grupp av 20 kockar som alla kvalificerat sig till tävlingen.  Vinnaren, Johan Bjurström, till vardags verksam på Gammelgården i Sälen, hade provlagat och planerat rätten i god tid före tävlingen. Hans vinnande rätt var helstekt dovrygg med en glace av björksavsvinäger och vildsvinsbuljong. Till detta serverades en smörbakad potatis, en krokett av rotselleri med ostkräm och en buljongkokt morot. Allt toppat med en sky baserad på en vilt- och oxsvans-buljong. Mycket sparsmakat och inspirerande upplagt. Johan, som är 32 år och är från Gävle, har jobbat i kök hela sitt vuxna liv.  Han får sin matlagningsinspiration från andra kända kockar, t ex Tommy Myllimäki och eget experimenterande.

Jan Elmeklo