Blekinge

Foto: Niklas Liljebäck

Sälproblematiken

När Jägareförbundet Blekinge Sydväst hade sitt årsmöte hade man bjudet in Sven-Gunnar Lunneryd för att hålla ett föredrag om sälproblematiken i Östersjön

2020-02-15

Eftersom mötet hölls i Nogersund fanns det på orten ett antal yrkesfiskare som var inbjudna att lyssna och debattera. Även några Sölvesborgspolitiker var närvarande. Totalt var det över 30 personer på mötet.

Sven-Gunnar, som arbetar inom SLU, började med att berätta att han jobbat mycket i Blekinge, bl a med att utveckla burar för torskfiske. Allahanda fiskefrågor är också en del av hans arbetsområde. Säl- och fiskefrågor är starkt kopplade till varandra, så det är naturligt att den som är expert på det ena är också expert på det andra området.                        Det finns mellan 35-40.000 gråsälar i Östersjön. Av dessa finns 4-5000 söder om Östergötland. Ökningen av stammen är 5-6% årligen. Även den fredade knubbsälen ökar. Totalt finns det över 100.000 sälar runt den svenska kusten. Problemen är själklara. Sälen äter fisk, samma fisk som yrkesfiskarna riktar in sig på. Lax och torsk står överst på sälarnas matsedel. Sälarna äter mycket mer fisk än vad yrkesfisket tar upp.  Sälen är mycket klipsk när det gäller att fånga fisk från yrkesfiskarnas redskap. Garnfiske är idag lika med sälmatning, inget annat. Det finns också andra nackdelar med det stora sälbeståndet och det är ett maskproblem bland torskarna. Sälar och torskar ingår i maskarnas livscykel. Dessa maskar leder till magra torskar och stor dödlighet av torskarna. Det är inte underligt att torsken nästan är borta från delar av Östersjön. Torsken är ju utsatt från alla håll; Miljöproblem, stapelföda för säl och dessutom maskproblem.          Hur skall man få rätsida och balans i säl- och fiskbestånden? En viktig åtgärd borde vara att kraftigt minska sälbeståndet, en halvering torde vara ett bra mål. Men med myndigheter som strävar i motsatt riktning är detta i dag en omöjlighet.  Vad som ligger närmast till hands, för att i vart fall göra något, är följande; Ta bort förbudet att sälja sälprodukter, gör jakten fri, ta bort kravet på att ta prover (som skall sändas in) på ett antal skjutna sälar.   Ett mycket litet steg i rätt riktning är att från 2020 blir det licensjakt på gråsäl. Efter föredraget blev många frågor och en livlig debatt om säl-fiske-frågor. Detta visar på stort intresse och engagemang för dessa frågor. Vad kan nu Jägareförbundet bidra med? Ett viktigt område är ökad utbildning, information och träning för de som vill jaga säl.

Jan Elmeklo