Blekinge

Fotograf: Allan Wallberg / Mostphotos

Vi är inte överens

2020-02-19

"Vi vill med anledning utav uttalande från ordförande Torbjörn Larsson avseende arbetet med jakttidsprocessen göra gällande att vi inte delar hans uppfattning att förbundets remissvar stämts av med organisationen på det sätt som redovisas. Angående ”mer jakt åt medlemmarna” så är detta en tanke som vi sympatisera med i det fall en art blir jaktbar t.ex. vitkindad gås. Att förespråka utökad jakttid på klövvilt in i februari med devisen ”frihet under ansvar” anser vi är högst olyckligt. I samhället har vi regler för att skilja rätt från fel. Sverige lär också ha de mest ansvarsfulla bilförarna i hela Europa så varför behöver vi hastighets- och alkoholgränser? Vi är stolta över vår jägarkår och dess höga moral men anser att jakttiderna bör spegla detta och visa vad som är rätt och fel. Jakt på hondjur i februari är fel."