Blekinge

Foto: Mostphotos

Repetition spårtolk

2021-01-21

För snart tre år sedan höll vi en spårtolksutbildning i Blekinge. Vi erbjuder nu en digital repetitionsutbildning för spårtolkar och rovdjursansvariga i kretsarna.

Som spårtolk ska man på kort tid kunna åka ut för att titta på spårobservationerna samt vid lämpliga spårförhållanden åka ut och leta spår (snoka). Om spårobservationen visar på ett vargspår eller en eventuell föryngring av lodjur (fler än ett spår) ska det föras vidare till länsstyrelsens kvalitetssäkrare som dokumenterar/ bekräftar observationen.

Tid: Torsdag 28 jan, kl 1830-ca 2130

Digitalt möte via Teams, kallelse kommer senare.

Mål: Deltagarna ska kunna urskilja lodjursspår från andra spår i terrängen. Deltagarna ska veta skillnader mellan olika rovdjursspår. Vidare ska deltagarna veta vad som krävs för att kvalitetssäkra spår efter lodjur med unge/ ungar, vargpar och vargfamilj.

Medverkande: Elias Turesson och Karin Stoeckmann (Svenska Jägareförbundet)

Anmäl deltagande till:

Annelie Stjernberg 010-584 70 42 alt. annelie.stjernberg@jagareforbundet.se

Obs ange aktuell mailadress vid anmälan

Senast fredagen den 23/1 2021