Blekinge

Foto: S-E Harrysson

Samjakt Sjöarp

2021-01-28

Jaktsäsongens sista jakt med löshund för eleverna på Blekinge Naturbruksgymnasium blev en mycket trevlig gemensamhetsjakt med jaktgrannarna. Jaktklubb Sjöarp som består av Naturbruksgymnasiet och Jägareförbundet Blekinge har tidigare haft gemensam jakt med
Mörtjuks jaktlag men denna gång var även jaktlaget Lundgren/Pagel med.
Jaktlagen träffades var och en på sina ordinarie marker och postade på sina egen mark. Detta sparade tid vid utsättningen och varje lag vet nog bäst vilket som är bästa passet.
Hundförarna hade betydligt friare tyglar och kunde passera gränserna inom dessa tre jaktlag.
Tyvärr var det ganska blåsigt så hörbarheten var inte den bästa men alla fick nog höra hund och något skott. Temperaturen var väl med oss men det blir ganska kallt efter ca tre timmar på samma pass, speciellt för oss som inte fick komma till skott eller såg någon gris. På dagens PM var vildsvin jägarmässigt och räv tillåtna men det hindrade inte att flera passkyttar och
hundförare även fick se en hel del rådjur. En passkytt som var placerad vid en ganska stor sjö såg en utter (han är nästan säker), så han kände sig ganska tillfreds med dagen. Vi har utter i hela länet så det var nog mycket troligt att han hade rätt. När jaktledarna var överens om att det var patron ur så gick det snabbt att komma till grilltunnorna både för att värma sig och
stoppa något i magen.
Nu hoppas i alla fall undertecknad att detta blir en årligt återkommande säsongsavslutning.
Om man skall gå efter stämningen vid grilltunnorna så är jag hoppfull.
Om ni undrar så sköts det sex st. vildsvin.

Fadder
Svenne