Blekinge

Foto: Mostphotos

Uttalande från ordförande

Jag förstår att det är många som har frågor efter den senaste tidens skriverier och kanske såg några av er Jägareförbundets Årsstämma på Youtube under helgen!

2021-06-08

Hejsan Alla Medlemmar!

Det kommer att komma mer information både om stämman och mer om hur vi upplevt processen med att välja en ny ordförande inom kort.
En kort resumé skulle kunna vara att halva förbundet (11 länsföreningar) på stämman blev fullständigt överkörda av den andra halvan (också 11 länsföreningar) som hade majoritet med några rösters övervikt. Det är så demokrati fungerar kan man ju då tycka. Ja, normalt sett är jag beredd att hålla med men i detta fallet kan vi dra en liknelse:
Vad hade du känt inför Sveriges riksdag ifall majoriteten vägrade att motivera sina förslag, vägrade debattera och vägrade att förklara sina ställningstaganden utan bara sa till de andra partierna - Vi är flest, så vi skiter fullkomligt i vad ni tycker! Rösta!
Skulle vi fortfarande kalla det för demokrati?
Det ovan beskrivna var i praktiken vad som utspelade sig på stämman och det som genomsyrade hela processen var den otroliga brist på respekt man visat för sina kollegor i andra länsföreningar.

Idag talas det mycket om “enande” och om att “läka sår” men för mig framstår det som ett försök att få offret att förlåta förövaren medan ögat fortfarande är blått.

Det som krävs för att ena förbundet igen, är en garant för att något liknande inte ska kunna upprepas men det är svårt att se hur det skulle gå till.
Vad händer nästa gång vi ska rösta om en viktig fråga i förbundet? - “Vi är flest, så vi skiter fullkomligt i vad ni tycker! Rösta!”?

Trots alla turer och konstigheter så har verksamheten i Blekinge tickat på och vi står inför ett nytt intensivt jaktår och har många frågor på bordet. Vi kommer givetvis att precis som vanligt försöka göra vårt bästa för er medlemmar men en sak är säker, vi kan inte längre bara trampa på i gamla fotspår. Det är viktigt att vi bestämmer riktning för framtiden tillsammans nu. Vi kommer att försöka genomföra en större åsiktsinsamling från våra  medlemmar tillsammans med kretskonferenser och möten.

Någon sa att “Segrarna skriver historien” men den här gången ska f-n i mig förlorarna skriva framtiden!

Vi vill också passa på att tacka Henry Sténson för att han under hela denna processen rakryggat stått upp och ridit ut stormen för vår skull. Vi kan bara beklaga att du inte fick chansen att låta din gedigna erfarenhet hjälpa förbundet framåt.

Tveka inte att höra av er om ni har funderingar eller frågor. De besvaras så fort vi kan.
jagareforbundet.blekinge@gmail.com

Vi hörs!