Blekinge

Inbjudan till fältvandring

Följ med på fältvandring med Jägareförbundet Blekinge

2021-08-25

Följ med på fältvandring med Jägareförbundet Blekinge, där vi tillsammans ser och lyssnar på fördrag av Fältviltsansvarig Jaktvårdskonsulent Karl-Johan Brindbergs från Svenska Jägareförbundet.

När: 12 september klockan 13.00

Var: Olsäng, Blekinge (Olsäng 600, 373 78 Fågelmara)

Du anmäler dig via denna länken: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=EVzgChR-eE2IBUfZz7aQaWiY-0BN57dKovrC3aqS3MxUQUVLTFYzNVY0WENYWVY3OUk1Rko3WFNWSi4u

Förtäring: Egen fikakorg kan tas med
Klädsel för utevistelse.

OBS! Deltagarantalet kommer att begränsas med hänsyn till rådande pandemirestriktioner. Anmäl därför deltagande i god tid!

Varmt välkomna!

Jägareförbundet Blekinge

genom Hampus Nilsson, Fältviltsvarig

I Svenska Jägareförbundets projekt med fältvilt finns ett antal försöksgårdar där det på olika sätt görs ett försök till att anpassa drift och stödutsättning av fältfågel för att öka och bevara den biologiska mångfalden. Under fältvandringen får ni uppleva häcknings-, kyckling- och vinterbiotoper.

Prover visar att fält med flera biologiska fokusbiotoper och skalbaggsåsar kan minska användning av bekämpningsmedel på fält inom de närmaste 75–100 metrarna. Odlingar med frukter, bär och grönsaker ger bättre skördar i ett landskap med biologisk mångfald där olika arter av insekter, bin och humlor pollinerar.

Avsikten är att genom arrangerade ”fältvandringar” kunna visa upp goda exempel och sprida kunskap och erfarenheter.

Olsäng är en av dessa gårdar som vi välkomnar dig att besöka tillsammans med oss där vi kommer att få en föreläsning av Fältviltsansvarig Jaktvårdskonsulent Karl-Johan Brindbergs.