Ang Salmonella/Vildsvinskött - Svenska Jägareförbundet

Ang Salmonella/Vildsvinskött

2021-06-08

Salmonella i vildsvin

Salmonella förekommer i svenska vildsvin och smittade djur är inte alltid sjuka. Bland annat påvisades under 2020 den för grisar anpassade varianten Salmonella Choleraesuis i tamgris för första gången sedan 1970-talet. Smittan kunde då spåras till vildsvin.

Till skillnad från tamgris finns inga särskilda lagkrav på att vildsvin och annat viltkött ska provtas för salmonella. Det är också tillåtet att lämna in vildsvin på vilthanteringsanläggning även om det har skjutits i ett område där salmonella har påvisats i vildsvin.

Kött som kommer från ett vildsvin med salmonella kan ätas. Det gäller oavsett om bakterien påvisades i avföring eller lymfknuta. Om djuret visade tecken på sjukdom vid skottillfället bör det däremot inte ätas.

För att vildsvinsköttet ska vara säkert äta är det några förebyggande åtgärder som de som hanterar vildsvinet eller tillagar köttet alltid bör tänka på. Åtgärderna börjar i skogen och/eller i slaktboden och slutar på spisen.

Förebyggande åtgärder vid all hantering av vildsvin:

• Noggrann hygien vid urtagning, avhudning och annan hantering av slaktkroppen,
  • Noggrann hygien vid hanteringen av rått vildsvinskött och vildsvinsfärs i köket
  • Stek ytan på hela köttbitar och genomstek köttfärs ordentligt

Vildsvinskött som inte hanteras på ett hygieniskt sätt eller som äts rått, till exempel genom att smaka på rå köttfärssmet, kan leda till besvärlig salmonellainfektion.

Rökt vildsvinskött

Vildsvinskött som varmröks är säkert att äta. Temperaturen har då kommit upp tillräckligt högt för att ta död på salmonella. Vid kallrökning blir köttet däremot inte tillräckligt varmt, då är risken större att salmonella överlever. Enbart saltningen av vildsvinsköttet är inte tillräckligt för att ta död på salmonella.