Jönköpings län

Mostphoto Fotograf: Jakub Mrocek

Kommuniké rådjur

2021-02-16

Rådjuret, det lilla högviltet, som finns i stora delar av landet är det viltslag som är enklast att förvalta utifrån mindre arealer. Trotts enkelheten i förvaltning så är det få som faktiskt funderar på hur detta viltslag ska förvaltas långsiktigt. Ofta innebär den tidiga bockpremiären ett lite för stort uttag av bockar i avskjutningen medan getter, smaldjur och kid ofta hamnar snäppet efter. En av flera orsaker till att arbeta med en aktiv förvaltning på rådjur är konkurrensen med övrigt klövvilt om foderresursen. I stora delar av Jönköpings län finner vi en stark rådjursstam främst konkurrerar med älg om blåbärs- och lingonris som är en av de viktigare foderresurserna för dessa arter.

Rådjuret är även en av de klövviltsarter som lider hårt av det klimat vi just nu har i stora delar av landet med mäktigt snödjup. Jägarkåren ställer då upp med att stötta viltet vid svåra tider genom stödutfodring i form av tidigt skördat ensilage, spannmål, majs och liknande naturligt foder. Man kan även använda sig av morötter, men de bör då delas för att göra dem mer aptitliga för rådjuren. Utfodringsplatserna bör hållas så att rådjuren har en fri sikt så att de snabbt kan fly om eventuella predatorer kommer nära. Det är också viktigt att tänka över vart foderplatsen befinner sig i relation till samhälle och vägar så att man inte riskerar att öka trafikskadorna genom utfodringen.

Vill du veta mer om rådjur och dess förvaltning kan du anmäla dig till Jägareförbundets temakväll Råkoll som kommer genomföras under mars månad. Håll utkik på jägareförbundets hemsida för mer information: www.jagareforbundet.se

Anmälan gör du här:  Kurser - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Klövviltsgruppen

Jönköpings länsförening