Jönköpings län

Foto Inger Andersson

Apporteringsdag på Skedhult den 6 jun

2022-06-15

Under lättsamma former har vi den 6 juni tävlat i apportering på Skedhult. Vi samlades på förmiddagen för gemensam genomgång av dagens stationer. Luften var fylld av förväntan och spänning då några deltagare skulle tävla för första gången och andra mer rutinerade inte riktigt visste vad som väntade dem.

Foro Inger Andersson Skedhult apportering 2022 nr 4.jpg

Den första stationen var vatten. Här skulle hunden hämta en dummy som kastades ut i vattnet. De flesta hundarna hoppade glatt i och kom snabbt upp och lämnade dummyn till föraren. Några av hundarna var lite tveksamma till förarens val av igång i vattnet och hittade egna bättre alternativ. Alla lyckades hämta och lämna.

Foro Inger Andersson Skedhult apportering 2022 nr 2.jpg

Nästa station var ett sök i blandad skogsterräng. I terrängen låg både vilt och dummy så föraren (eller hunden) kunde välja vad man ville hämta. Den här stationen var tidsbegränsad så det blev ett aktivt arbete från både hund och förare. Efter vatten och sök hade vi labbe, golden, flat och wachtel i topp. Det skulle bli en avgörande sista station.

Foro Inger Andersson Skedhult apportering 2022 nr 3.jpg

Tredje och sista stationen var markering på land. Här fanns det möjlighet att välja på enkel eller dubbelmarkering, där en lyckad dubbel var mer värd än en enkel…men en lyckad enkel var mer värd än en misslyckad dubbel. Två hundar, en wachtel och en vorsteh, gjorde ett jättefin jobb. De spikade markeringarna och var mycket snabba både ut och tillbaka in till sina förare. Det innebar att segern gick till en wachtel, tätt följd av en golden och en flat. Alla deltagare bidrog till en trevlig dag med gemytlig stämning.

Tack alla ni som kom och gjorde den här dagen till ett lyckat och trevligt arrangemang.

Hundgruppen Jönköpings län