Jönköpings län

Söndagen den 18 juni arrangerade Nässjö Jaktvårdskrets Länsmästerskapet i eftersök

2023-06-20

Dagen började med regn som höll i sig under hela tävlingen, men det var efterlängtat av de flesta deltagarna i vårt län. Utan regnet hade vi varit tvungna att ställa in skytte momentet på grund av brandrisken.

Det var 8 deltagare från olika kretsar i länet som deltog i mästerskapet.2 LM eftersök 230618 Håkan Eifel PowerPoint Mall för bildspel 940 x 378.jpgDe började morgonen med att gå en öppen bana under överinseende av en bandomare. De samlades sedan vid Nässjö skyttecenter för dels praktiska och teoretiska prov.

De började med att ta sina hundar och genomföra en skottplatsundersökning där de var tvungna att hitta bevis på en skada inom en viss tid. I rutan fanns det en liten bil lever. För att hundarna inte skulle kunna gå rakt på biten så la Marie och Inger ett mycket avancerat villospår. Detta följdes av kaliber 22 skytte mot olika mål, som sedan avslutades med teorifrågor.

3 LM eftersök 230618 Håkan Eifel PowerPoint Mall för bildspel 940 x 378.jpg

Det var många uppgifter totalt som skulle utföras av både hunden och föraren, och alla deltagare presterade exceptionellt bra.

4 LM eftersök 230618 Håkan Eifel PowerPoint Mall för bildspel 940 x 378.jpgVinnare av årets länsmästerskap blev Josefin Börjesson från Vaggeryds kretsen med sin hund Lilla Fällans Hålli. ETT STORT GRATTIS till dem. De kommer nu att representera länet i regionfinalen i eftersök, som hålls den 13 augusti i Kalmar län.

5 LM eftersök 230618 Håkan Eifel PowerPoint Mall för bildspel 940 x 378.jpg

Erik Berglind från Eksjö krets och hans hund Ebbot knep andraplatsen, medan Martin Knöchel och hans hund Caesar knep tredjeplatsen.

Vi vill tacka Nässjö Jaktvårdskrets, domarna och assistenterna för deras utmärkta organisation av Länsmästerskapet. Vi önskar också alla konkurrenter lycka till i deras framtida spårning och efterföljande tävlingar. Och ett stort lycka till Josefin i det regionala mästerskapet.

Hundgruppen Jönköpings Län (Marie Berglind)