Fotograf: Mostphotos

Vildsvinspasset 2022

Vi skjuter mer än dubbelt så mycket vildsvin än älg! Trotts detta så är den vanligaste skytteträningen i länet att man skjuter på älgbanan 80 meter. Som ni vet är det väldigt ovanligt vid hundjakt efter vildsvin att skottillfällena är lugna, ofta innebär det snabba skott på korta avstånd och kort tid att köns-/åldersbestämma vildsvinet. Eftersom avskjutningen och stammen ökar i länet så vill vi i Jägareförbundet Jönköpings län öka möjligheten för jägarna att träna på dessa skottchanser, och för detta behöver vi er hjälp!

Vi vill uppmana så många banor som möjligt att genomföra vildsvinspasset kontinuerligt under skyttesäsongen. Det ger en variation i skytteträningen och utsätter skyttarna för nya situationer och på så sätt även utvecklar deras skytte i skogen. För mer information om vildsvinspasset så kan ni gå in på: https://jagareforbundet.se/jakt/skytte/vildsvinspasset/

Kan er bana hålla i vildsvinspasset? Kontakta då jaktvårdskonsulent Jonatan Lilja på jonatan.lilja@jagareforbundet.se eller via telefon 010-584 76 44 för att diskutera möjligheter för året som kommer!

2020-03-18 2022-10-15