Verksamhetsplan 2023

Verksamhetsplan för Länsskyttegruppen Jönköpings län 2023.

Förord

Jönköpings län består av 43 betalande lokalorganisationer. Vi arbetar öppet med hela jaktskyttet i fokus. Under verksamhetsåret samlas skyttegruppen för att arbeta med att genomföra och följa upp tävlingsskyttet samt övriga frågor kring jaktskyttet. Vi arbetar löpande med träningsskyttet för att på så sätt öka intresset för jaktskyttet.

Vårt mål är

Att verka för att fler finner sig till rätta på skjutbanorna och ökar sitt träningsskjutande

Att föra fram träningsskyttet som en viktig del av jakten.

Att arbeta för säkert träningsskytte med tillgång till utbildade funktionärer och instruktörer.

Att tävlingsskyttet bedrivs utifrån god tävlingsanda och i en bra organisation.

Att erbjuda medlemmarna en breddad verksamhet som lockar fler till skjutbanorna.

Att vi inventerat och utvärderar möjliga miljövänligare alternativ.

Att vi i första hand vänder oss till Studiefrämjandet som vår samarbetspartner vid kursverksamhet.

Att vi har en etablerad organisation och målsättningar för skytteverksamheten i Jägareförbundet Jönköpings län.

Att vi samarbetar och tar hjälp av våra Länskonsulenter i skyttefrågor.

Att vi söker en tydligare och bättre strukturerad digital kommunikation.

Värdegrund

Vi ställer oss bakom förbundets ledord som är Öppenhet, Respekt och Ansvar. Länsskyttegruppens verksamhet är öppen för alla. Vi värdesätter nya idéer och konstruktiv kritik som en viktig del i demokratin och utvecklingen av tränings- och jaktskyttet. Vi bjuder in till att fler ska få uppleva jaktskyttet. Genom att öka skyttekunskaperna visar vi respekt för viltet, människan och naturen. Vi tar alla ett gemensamt ansvar för utvecklingen av jaktskyttet.

Våra besluts- och planeringsprocesser

Vi har en arbetsgrupp, Länsskyttegruppen Jönköpings län, som planerar och genomför verksamheten i stort. Utöver arbetsgruppsmöten bjuder vi in skytteansvariga som vill vara med och diskutera jaktskyttets framtid och verksamhet.

Våra arbetsområden

• Träningsskyttet
  • Tävlingar
  • Samverkan mellan skjutbanorna och Jägarförbundet
  • Utbildningar
  • Säkerhet
  • Kommunikation
  • Nya målgrupper
  • Etik/värdegrund
  • Extern samverkan
  • Utveckla jaktskyttet

Uppnående mål

Vi vill ge våra funktionärer, deltagare och tävlingsskyttar goda förutsättningar att lyckas dels vid tävlings och övningsskytte. Länsskytteprogrammet planeras tillsammans med skytteansvariga från de olika lokalorganisationerna att genomföras med 6 st tävlingar. I år får vi möjligheten att skicka sex skyttar till SM tack vare goda prestationer. Vi vill fortsätta lyfta fram vikten av träningsskyttet med fokus dels på vildsvinspasset. Arbetet med Säk-B följer vi upp kontinuerligt för att se om det uppstått nya behov av utbildning. Information kommer att hållas om nya Säk-B 2020 när detta blir aktuellt. Detta arbete har kommit efter på grund av restriktionerna kring pandemin. Vår ambition är att kursen jaktskyttets ABC kommer igång och utökas i samarbete med Studiefrämjandet. Det finns engagerade skyttar och instruktörer i organisationen som kan genomföra denna kurs. Inte minst med tanke på länsföreningens tidigare satsning på utbildningen av skytteinstruktörer. Vi har tillgång till våra två länsskytteinstruktörer Stefan Hoof samt Niclas Olofsson som vid behov kan utbilda fler skytteinstruktörer i steg 1 och 2.

För Länsskyttegruppen Jönköpings län

Länsskytteansvarig