Pandemi aktivitet från rovdjursgruppen - Svenska Jägareförbundet

Fotograf: Raul Mellado / Mostphotos

Pandemi aktivitet från rovdjursgruppen

Den rådande pandemin sätter stopp för att kunna genomföra fysiska sammankomster och utbildningar. Men det sätter inte stopp på allt.

Vi kan fortfarande

• Vara ute och jaga.
  • Hålla möten och utbildningar i digitala rum.
  • Rapportera det vi ser i Skandobs
  • Skicka in bilder på rovvilt och framförallt på Lo som passerar våra åtlar och foderplatser.
  • Kanske ägna lite mer tid att undersöka varför jakthunden blev stilla på en plats, lite för länge, det kanske fanns ett rivet rå där? · Eller varför inte botanisera lite här: https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/lodjur/
  • Tveka inte att ta kontakt med din krets rovdjursansvarige, de har lite mer underlag.

Inget kan ersätta det fysiska mötet, men man kan alltid göra något. Teams är ett alternativ som faktisk fungerar, bättre än förväntat. Kretsarnas rovdjursansvariga kommer i dagarna kallas till just ett sådant här möte, där vi bland annat kommer ta upp den stundande licensjakten på lo i vårt län. Vi kommer också försöka få till en digital utbildning om inventering.

Beslutet om licenstilldelning av lo för Jönköpings län, skall enligt Lst lämnas under V 2, anledningen till att det dröjer uppges vara hur kvoten av vuxna hondjur skall tillämpas.

För dig som tänker jaga lo, glöm inte att gå in och registrera dig, detta måste göras både på naturvårdsverket och hos länsstyrelsen; https://jagarregistret.naturvardsverket.se/ https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/djur/jakt-och-vilt/stora-rovdjur.html

Om du inte har läst, titta även på vår egen hemsida och det vi publicerat om rovdjur och delta i fototävlingen på lodjur: https://jagareforbundet.se/contentassets/4c4204fb14c947c59d48cc9bece0a45b/annons_lofototavling.pdf

Och naturligtvis glömmer vi inte bort att stöta på varandra att vi skall rapportera in allt annat fällt vilt också.

Lars Petersson.

Roviltsruppen