Fotograf: Mostphotos

Rovdjursangrepp

Detta inlägg kommer att belysa några saker som indirekt påverkar det som just nu sker runt om i vårt län rörande rovdjursangrepp, men också min och din roll i det hela, du och jag!

Till de djurägare som blivet utsatta för rovdjursangrepp, kan jag bara beklaga det inträffade, få kan nog förstå hur det känns eller känna den frustation som uppstår.

Det höjs röster, det kommenteras i media och snart kommer alla synpunkter på vad som görs för att stoppa det som pågår, -vad har det gjorts innan och -hur kunde det bli så här?

Det är så det fungerar i en demokrati med grundlagsstiftad yttrandefrihet. På samma sätt i en demokrati har vi lagar och förordningar samt medborgliga rättigheter och skyldigheter, det har vi som jägare också!

När vi nu yttrar oss eller knyter näven i fickan, vill jag med all respekt för det som inträffat, även påminna om vad vi kan göra, som jägare utöver det som kan bli och är aktuellt i former av skyddsjakt.

Väldigt många spekulerar nog om hur mycket rovdjur det finns, många vet väldigt bestämt och andra är lite mer reserverade. Men på en mycket kort tid har det nu skett angrepp över en ganska stor yta, så frågan om hur mycket rovdjur vårt län huserar känns berättigad.

Det är nu du och jag blir viktigt!

Vi måste rapportera in allt vi ser! Vi måste vara noggranna, självkritiska! Att gömma sig bakom kommentarer ”Det spelar ingen roll” ”Det är ingen som bryr sig” -gör ingen skillnad!

Om alla rapporterat in vad de sett, tror jag att saker och ting varit annorlunda, kanske ingen dramatisk skillnad, men vi hade varit mer förberedda på det som just nu sker.

Detta är ingen tröst för de djurägare som nu drabbats, det är en uppmaning till dig som vill göra skillnad!

Förtroendevalda och tjänstemän jobbar nu på för fullt för att få information, ge information, se över organisation mm. När det sker mycket på en stor yta och kort tid så blir det inte lättare att få saker gjorda, men rapportera över det vi ser och vet kan vi alltid göra! Inrapportering gör vi på www.skandobs.se

Lars Petersson

Rovdjursansvarig.